IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Р. Генев: Третата вълна молове ще промени пазара на търговски площи в София

Пазарът на търговски площи в България ще oстане динамичен заради увеличеното предлане, смята новият мениджър на отдел „Търговски площи” във Forton International

08:50 | 17.10.12 г. 5
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Росен Генев. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Росен Генев. Снимка: Личен архив

В следващите месеци ще отворят врати няколко нови мола, част от т. нар. „трета вълна“ на модерни търговски центрове в България. До края на годината на 1 000 души население вече ще се падат средно малко повече от 100 кв.м. търговски площи, изчисляват от Forton International. С откриването на проектите, предвидени за 2013 г., цифрата ще нарасне допълнително. За това до какво ще доведе конкуренцията на пазара и какъв е потенциалът за развитие на нови търговски схеми разговаряме с Росен Генев, новият мениджър на отдел „Търговски площи“ във Forton International.

- Г-н Генев, следващите месеци ще са изключително интересни за пазара на нови и модерни търговски площи заради новите проекти за молове, които ще излязат на пазара. Какво очаквате да се случи на малкия български пазар в условията на такава конкуренция?

След малко повече от месец се очаква да отвори врати Bulgaria Mall (33 000 кв.м.) в София. През следващата година на пазара ще излязат Paradise Center (82 000 кв.м.) и South Ring Mall (72 000 кв.м.), като Paradise Center ще бъде първият и най-голям лайфстайл център в България.

Лично аз очаквам тази конкуренция да доведе до положително развитие на самите молове като концепции, тъй като те ще се стремят да предлагат възможно най-голямо разнообразие от стоки и услуги. Търговците, които наемат площи в тези молове, също има какво да спечелят. Имам предвид, че те могат да получат не само конкурентни наемни нива, но и като цяло по-гъвкави договорни условия. В крайна сметка най-доволни от засилената конкуренция би трябвало да бъдат посетителите на търговските центрове. 

Същевременно смятам, че пазарът ще се преразпредели. Някои търговски центрове ще се обособят като локални – такива, които обслужват един или няколко квартала, а други – като регионални, които ще привличат посетители и от други части на България.

- Очаквате ли фалити на молове след това преразпределение на пазара, което смятате, че предстои?

Дори да се стигне до фалит, това не означава, че даден търговски център ще затвори врати. Фалитът означава, че едно дружество не може да обслужва кредитите си, а това е възможност за следващия собственик да придобие търговския център на по-изгодна цена. Съответно новият собственик ще дойде с нови, свежи идеи и капитали, с нова концепция. Наблюдавайки пазара в София и познавайки собствениците, които стоят зад тях, не очаквам фалити в краткосрочен план.

- Има ли региони в страната, които все още имат потенциал за развитие на нови търговски схеми?

Изхождайки от това какво се строи в момента в София и в страната и предвид замразените проекти, които биха могли да бъдат рестартирани, считам, че нови големи търговски центрове с площ над 25-30 хил. кв. м, които да започнат да се изграждат от идеен проект, едва ли ще има през следващите няколко години. След като моловете, които се строят в момента, отворят врати, в следващите 3 години едва ли в България ще бъде открит нов голям търговски център.

Последна актуализация: 16:25 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 0
kreditkiller
преди 12 години
Би трябвало Моловете да са съвременните целодневни пазари.Имам в предвид едно време търговци пътували до пазарите с дни и носели стока която продавали с месеци. Разбира се на никой не плащали за земята на която са разполагали стоката си. Но това не е уютно както в днешните молове, сега там им предлагат стъклени витрини, вода, ток, "охрана" и т.н. Въпроса е в това, че всички плащаме изграждането и поддържането на подобни съвременни бит пазари. Причината те да не се превърнат в масово-достъпна дестинация е високата добавена стойност към продукцията и услугите които се предлагат в Моловете. Където има една дума месото струва 2 лв живо, 3 лв одрано и 10лв в мола.Тоест изкуствения пазар (мол) отнема 70-80% от цената за производителя и ощетява с толкова потребителя.Някъде бях, че разумната печалба е до 5-6%, приемлива до 8%, безумна над 8%. И всичко това при контролирана годишна инфлация от 2-3%, която бих определил като ако не подтичкваш леко ще те настигне урагана (т.е ще фалираш).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 0
Mu/\eH
преди 12 години
Защо пропуснаха да споменат в статията, че когато собственика на мола е силно финансово притиснат (примерно пред фалит), то това напрежение се предава и на наемателите...Защото гледа първо да си спаси собствената кожа, а наемателите да се оправят сами- нали са подписали договори от по 50-70 страници. Имам горчив опит и не им вярвам, че мислят за наемателите...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 2
hellwitch
преди 12 години
В София тези нови молове са на много добра локация. Така, че смятам, че биха имали доста посетители.От "старите" молове - единствено този срещу Хемус прави впечатление на много лошо управляван и определено има шанс да "умре" в предвид, че Парадайс център ще е в другия край на кв. Лозенец(основните му клиенти). Другите смея да твърдя се справят доста добре.На практика няма сериозна конкуренция между тях тъй като всеки от големите търговски центрове е замислен да обслужва различни квартали. Единствено жк. Люлин остава без мол наблизо, но пък този на стамболийски е на 20мин. с метрото.От старите този на цариградско обслужва Младост и Дружба.Този на ситняково - част то центъра кварталите зад Подуене(Хаджи Димитър и т.н.)Мола на стамболийски - цялата северозападна София за момента.Новия мол България има много добра локация в близост до доста "богати" кварталиТози на Хладилника е позициониран към кв. Лозенец и кв Драгалевци Този до Икея е за хора извън София.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
mgalabov
преди 12 години
Какво стана с Кифата?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още