Бисера Иванова е с дългогодишен опит в сферата на фасилити мениджмънта. Изпълнителен директор е на “Фасилити Оптимум България”, част от AG Capital, и член на управителния съвет на Българската фасилити мениджмънт асоциация.
С нея разговаряме за развитието и потенциала на пазара на услуги по поддръжката и управлението на сградите, възможностите за пробив на български компании от сектора в чужбина, както и за основните проблеми на фасилити мениджърите в работата им с клиенти
- Г-жо Иванова, нека първо да изясним разликата между пропърти мениджмънт и фасилити мениджмънт като понятия.
Фасилити мениджмънтът е всъщност поддръжката на сградите, като обхваща почистването, поддръжката на съоръженията, безопасността и сигурността на сградата, пожарната и аварийната безопасност. Пропърти мениджмънтът е управлението на самата сграда, в което вече се включват отношенията с наемателите, както и маркетингът на самата сграда.
- Коя от двете услуги е по-застъпена в България?
Според мен по-застъпен е фасилити мениджмънтът. Пропърти мениджмънт се прилага по-скоро в големите бизнес сгради, бизнес парковете, моловете. От фасилити мениджмънт се възползват повече сгради, а на места се ползват дори само част от услугите по поддръжката на сградата, които компаниите от сектора предлагат.
- Това означава ли, че може да се очаква по-бурно развитие на пропърти мениджмънта с оглед да се привлекат повече клиенти?
Мисля, че той също се развива и има достатъчно големи сгради, които не могат без него. Що се отнася до по-малките сгради, тяхното управление и представяне се прави по-скоро от собствениците. Има обаче някаква тенденция все повече инвеститори и строители да търсят компания за пропърти мениджмънт. В сградите, където собствениците са много и различни, обикновено се търси фасилити компания, която да се наеме и със събирането на разходите за текущи нужди.
- Как се развива фасилити мениджмънтът в България в последните години?
В България секторът се разви изключително бурно. В годините на строителния бум се построиха много и всякакви сгради – жилищни, търговски, офиси, хотели. На пазара навлязоха много чужди компании като инвеститори и те започнаха да търсят фасилити услуги. Имаше и международни компании, които работят с конкретна фасилити компания и тя ги обслужва по цял свят. Това беше причината много от фирмите в бранша да стъпят на българския пазар. Така постепенно и ние осъзнахме ползата от добрите световни и европейски практики. Тогава се събрахме няколко колеги и се създаде и Асоциацията за фасилити мениджмънт, тъй като ние осъзнахме, че това, което правим, е важно и предстои да се развива в България.
- Как оценявате потенциала на пазара?
Според наши анализи и данни на колеги пазарът нараства с над 20% на годишна база и се оценява на 1,13 млрд. лева, от които 64% отиват за вътрешни услуги, а останалите се разпределят за аутсорсинг. Това означава, че на много места поддръжката на сградите се извършва от фирми, но тенденцията е все повече от услугите по поддръжката да се аутсорсват. Това е и европейската тенденция. Правят се все повече конкурси за фасилити мениджмънт, като компаниите от бранша се състезават помежду си и за предоставяне на интегриран фасилити пакет, и за изпълнение на единични услуги.
Смятам, че все още българският фасилити пазар е в период на растеж. На пазара оперират все повече компании, правят се все повече конкурси за изпълнители на такива услуги. Мога да дам като пример нашата компания, в която вече работят 750 души. Това означава, че от нас има нужда.
- Какви са най-честите причини за аутсорсването на услугите по поддръжката на една сграда?
От една страна намаляването на разходите, а от друга – поемането на отговорност от страна на фасилити компанията и контрола, който тя осъществява. Аутсорсването дава възможност да се концентрираш върху основния си бизнес. Практиката показва, че хората се чувстват облекчени, че не се занимават с допълнителни процеси, които да организират, следят и контролират. Това дава възможност и за оптимизиране на разходите чрез централизирана организация на всички процеси. Освен това се прехвърля отговорността по поддръжката – някой друг организира и контролира всички тези странични дейности. Давам и пример с пожарната безопасност, където трябва да се спазват стриктни срокове, но обикновено документацията се подготвя в последния момент. Ако друг се грижи за това, всички документи се подготвят в срок и най-важното – няма глоби, т. е. фирмите си спестяват допълнителни разходи.
В момента най-важното за фирмите като че ли е възможността да си оптимизират съпътстващите разходи. Ако основната им дейност се свива, защото такава е пазарната ситуация, веднага се търси начин за оптимизиране, намаляване и даже съкращаване на съпътстващите разходи и поддържащите дейности. При редовни професионални профилактики на сградите обаче бизнесът предотвратява големи аварии и така си спестява по-сериозни разходи за тяхното отстраняване. Затова и изпадането в крайности при преструктурирането на разходите не е добро решение. Много хора забравят, че разходите в рамките на жизнения цикъл на сградата са разпределени по следния начин: около 25% са разходите за строителство, а останалите 75% са оперативни, за експлоатацията на сградата. Много е важна добрата поддръжка, за да се спестят разходи именно от периода на експлоатация на сградата.
преди 12 години Мисля има бъдеще тоя бизнес в България. Всичко е западнало в момента. Не знам обаче с този манталитет .. как някой ще даде пари за поддръжка на имотите си.. нали вода и храна не пият ;) Може би със събиране задължително на пари за поддръжка при етажните собствености.. както е например в Германия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Видях само пропърти,фасилити испрях да чета надолу .Абе тази коя и беше името там горе госпожа като се обула в приличен костюм поне въобще така като....знае ли за какво въобще приказва какви ги плещи та аз живеещият в САЩ от 15 години не разбирам Българският и на тази маникюрена госпожица пропърти ,фасилити, мениджмънт, маникюристка ли е каква ли е .Има ясно изградени понятия в българският език и ако уважаемата госпожица не разбира ,не схваща български очевидно мястото и е на съвсем друго място народе отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Такава функция има, но на места където е нужна а не фабрикирана както в случая.И много ми е смешно, когато с цел да си дадат повече статус ли, тежест ли изведнъж всички си пиеведоха професиите на английски.Не е важно как ти казват а какво вършиш и най-вече колко добре го правиш. Нека има различни професии, нека има прогрес, но някой хора ходят по чужбина и мислят, че всичко може да се приложи в България...и да...това е измислена професия. Не е ракетни науки. Който неможе да се пласира никъде си измисля помпозна професия, за да се чувства важен и да носи костюм. Тъпо е - както е тъпо, когато видях едно лекарство на майка ми...което се казваше...Дийп Рилийф.....гел някакъв за мускулни болки...думи не ми остават ...с къв акъл ше изцепиш това име ...и какво значи то по този начин написано...ама това е друга тема отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Вие, "dosadnik", оглеждайте си, защото балкони и ледени висулки доста често летят от поддържаната от бай ви Иван сграда. Може и да се окажете прави, но не ви ли омръзна да предричате. Хайде да видим сгромолясването първо и тогава да сипем форумни граждански позиции, които, ако случааааайно до момента не се забелязали, не водят до нищо. Или може би се чувствате силни и с власт, като мрънкотите в сайтовете... "И още нещо - с тези платени публикации и предварително подготвени въпроси и отговори, не правите впечатление на никого и никой не ги приема насериозно" - добре, че ти си различен, хиляди прочетоха коментара ти :D :D :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Дрън-дрън та пляс. Поредната измислена професия и услуга . Има един бай Иван, дето е портиер, чистач, бояджия, ВиК, ел. техник и прочие, със заплата 270лв. Над него има поне 10 сладкодумни каки като тая. Просто тази професия/услуга в България е обречена на провал отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Няма от какво да изкарват пари иначе братле нали и те трябва да папат. Имитиране на дейност дет се вика, все бизнесмени станаха и мениджъри, а реална продукция в България няма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тя, че е мома ние всички го знаем, нищо че се пише г-жа Иванова. По-лошото е, че едно си баба знае и едно си бае... Добре е, когато човек знае за какво говори, а не само да гледа и преразказва после. Самата " Фасилити Оптимум" не успя да се класира за поддръжка на сградата, където се помещава офиса им. За какви фасилити услуги говори? Фирма "Фасилка" - да, така по им отива. И още нещо - с тези платени публикации и предварително подготвени въпроси и отговори, не правите впечатление на никого и никой не ги приема насериозно ( вкл. и AG Capital ). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Добре бе моме, ясно че няма да казваме на компютъра бързодействаща електронно сметачна машина, ама па чак пропърти не знам кво си, са па фасилити.... Де бре, спрете се... отговор Сигнализирай за неуместен коментар