IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Златан Енчев: Без добра инфраструктура оставаме страната на празните молове

Свободните индустриални площи ще продължат да се увеличават, а търсенето ще остане в застой, прогнозира управляващият съдружник в "Ланд Консултинг"

10:44 | 21.11.11 г. 5
<p>
	Златан Енчев. Снимка: Личен архив</p>

Златан Енчев. Снимка: Личен архив

Златан Енчев е собственик на „Ланд Консултинг“ ЕООД, компания за инвестиционно консултиране, управление на проекти, анализи и оценка за състоянието на пазара на недвижими имоти, оценка на недвижимите имоти и търговските предприятия. Бил е част от екипа на „Аристо“ ЕООД, „Фортън Интернешънъл“ АД, „Инвестра“ АД и има богат професионален опит като инвестиционен консултант и оценител.

Със Златан Енчев разговаряме за тенденциите на пазара на индустриалните площи в България, за влиянието на дълговата криза върху сегмента, както и перспективите пред него.

Г-н Енчев, за пазара на индустриалните и логистични площи излязоха по-оптимистични данни в сравнение с тези за жилищния пазар и пазара на офис площи. Какви тенденции можем да очертаем за сегмента с индустриалните имоти от началото на годината?

Индустриалните и логистичните площи винаги показват по-малка връзка спрямо основните пазарни сегменти – жилища, търговски площи и офиси. Дори чисто времево при тях по-бавно се усеща влиянието на икономическия ръст или спад. Причината е, че индустриалните и логистичните площи се използват за производство, съхранение и дистрибуция на стоки, но те не са на линията, където е срещата между купувача и продавача.

От тази гледна точка е нормално икономическите темпове на развитие при тях да се отразяват малко по-бавно. Докато „нервните“ напрежения веднага оказват влияние върху пазара на имоти и офисите, то пазарът на индустриалните и логистични площи е по-рационален.

От друга страна преместването на дистрибуционната или производствената база на една компания обикновено става бавно и след внимателен анализ и затова съотношението цена-качество при индустриалните площи е много важно.

Тенденцията в световен план е голяма част от стоките да се доставят в много прецизиран момент от времето директно до обектите, особено когато става дума за хипермаркетите. От тази гледна точка големите буферни складове, които се използваха навремето, сега са по-малко търсени.

Инвестициите в индустриални площи в Европа като че ли са силно поляризирани. Според данни на различни глобални консултанти инвеститорите са съсредоточени върху дейност на основните пазари в Западна Европа и отбягват южната периферия заради дълговата криза. Отчита се и сериозен ръст на инвестициите в Русия. Как изглежда тази картина от гледна точка на България и европейския Югоизток?

Образно казано засега България е в празното пространство между тези две локации. От една страна Западна Европа продължава да е основен износител и вносител главно през пристанищата си в Северно море - около 40% от контейнерите и 30% от товарите се падат на Ротердам, Хамбург и Антверпен.

От друга страна Русия не трябва да се разглежда самостоятелно, а като част от пазар, който обхваща целия бивш СССР. От тази гледна точка позиционирането в Русия или в Украйна е възможност за навлизане и в останалите републики.

Да кажем, че движението на стоки в Европа е основно по оста запад – изток. Основната част от големите логистични и дистрибуционни центрове включително и производствените предприятия са базирани по това трасе – Франция, Германия, Южна Полша, Украйна, Русия, с възможности за влизане в централноазиатските републики. Ние стоим далеч както от Западна Европа, така и от това трасе.

България не е нито голям консуматор, нито голям експортьор на суровини и продукция. Стоковите потоци тук са предимно транзитни. Товарните ни транспортни връзки – сухоземни, морски и железопътни, не са на много високо ниво.

Реално при два морски и няколко по-малки речни порта нямаме интензивно корабоплаване с основните си пазари. Товарите все повече са в контейнери и тези от и за България вече минават основно през пристанищата в Солун и Пирея, както и през Констанца в Румъния, където имат големи складови площи и много добре оборудвани контейнерни терминали.

От друга страна жп инфраструктурата ни не само не разполага с модерни интермодални терминали, а дори е под нивото си от 70-те години на миналия век като скорост и амортизация. Поради тези причини малко са инвеститорите, които рискуват с влизане на нашия пазар.

Редица фактори, сред които е и забавянето в изграждането на индустриални зони, съчетано с конкуренцията на съседните ни страни, не ни отреждат първо място по привлекателност при вземане на решение за старт на бизнес при инвеститорите.

За сравнение в индустриална зона Пирот от общо 211 компании 42 (около 20%) са български. Бърз старт на производството, квалифицирана работна ръка и удобните и свободни транспортни канали за експорт на продукцията, това са едни от най-важните фактори при вземане на решение. И докато те не се подобрят ще си останем страната на празните молове.

Последна актуализация: 11:06 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

5
rate up comment 5 rate down comment 0
lashov
преди 12 години
Златанее откри топлата вода и колелото ..........
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 0
Liliyanaandreeva
преди 12 години
Без инфраструктура не сме държава!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
stoiloff
преди 12 години
Добра реклама на господина и компанията му! Иначе нищо ново и съществено! Добре известни стари,стари "истини". А никой не говори за намаляне на данъци,преки и непреки,стимулиране на бизнеза,гратисни периоди,повишаване на покупателна способност на населението, задвижване на икономиката със всякакви възможни средства, дори и акосе наложи излизане от европейския съюз. В днешно време трябва да се мисли нестандартно! Клишета и заучени фрази на никой не са необходими. А иначе пиара е добър! Браво!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 2
biserz
преди 12 години
Най-накрая едно смислено мнение - добре, че ги няма ония с фундамента и другите простотии да се развикат, че жилищата и офисите щели да скачат!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 0
djani_a
преди 12 години
Къде бяхте, когато се строяха моловете, а хотелските комплекси по морските и планински курорти, които също са празни? Нямаме инфраструктура, а някакво производство имаме ли? Може би е крайно време да се въведе китайски, турски, виетнамски и какъвто и да е друг икономически модел, но не и либерално-икономически, който с трясък се срутва по света и "възмутените" с право протестират. Алчността на банките и милите чуждестранни инвеститори, които изнасят цялата си печалба от страната и "редуцират" заетите до степен на безумна експлоатация, като доведоха страната до престижното последно място по доходи в ЕС. Каква е ползата от "консултанти" като Вас?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още