- Да минем на темата за опасните сгради и в София, и в други градове на страната, които са сериозен проблем. Колко са те към момента и какво се прави за подобряване на състоянието им?
Установяването на състоянието на опасните сгради и контрола върху действията на собствениците е изцяло извън правомощията и задълженията на дирекцията. Състоянието на обектите в експлоатация се установяват с протокол от комисия, назначена от кмета на общината.
Със Закона за устройство на територията собствениците са задължени да поддържат сградите в добро техническо състояние. В случай, че те не изпълняват задълженията си, кметът на общината може със заповед да ги задължи да извършат необходимите работи, включително и да премахнат опасни обекти. Състоянието на сградите и необходимите ремонтни и възстановителни дейности се установяват с протокол от комисия, назначена от кмета на общината. Комисията действа служебно или по искане на заинтересованите лица, като събира всички необходими данни за вида и състоянието на строежа и изслушва заинтересованите лица. Въз основа на констатациите, отразени в протокола, комисията предлага на кмета на общината строежът да се поправи, заздрави или да бъде премахнат. Работата се извършва от собствениците за тяхна сметка в срок, определен със заповедта на кмета на общината.
Заповедите на кметовете на общини за извършване на необходимите ремонтни и възстановителни дейности, както и заповедите за премахване на такива обекти, не подлежат на административен контрол от ДНСК, а на пряк съдебен контрол.
- Друг голям проблем е паспортизацията на жилищните сгради, тъй като много от собствениците не са наясно с въпроса. Това обаче ще даде точна картина на състоянието на сградния фонд в страната. Има ли ДНСК отношение към този проблем и какво решение предлага?
В рамките на своята компетентност органите на ДНСК упражняват контрол по изготвяне и представяне на техническите и енергийни паспорти само за новите строежи при въвеждането им в експлоатация. Техническият паспорт на нов строеж се съставя от лицето, упражняващо строителен надзор, или от техническия ръководител за строежите от пета категория, преди въвеждането му в експлоатация от компетентния орган.
Техническият паспорт на съществуващ строеж се съставя след обследване на строежа за установяване на характеристиките му. Обследването се извършва от лицензирани от министъра на регионалното развитие и благоустройството консултанти или от проектанти от различни специалности с пълна проектантска правоспособност. Обследването завършва с доклад, който се приема от възложителя. Едновременно с доклада на възложителя се предоставят и два екземпляра от съставения технически паспорт. Въз основа на посочените в доклада мерки за безопасната експлоатация на строежа и вписаните в техническия паспорт срокове, собствениците на строежите съставят график за тяхното изпълнение в съответствие с действащите нормативни актове.
Регистърът на консултантите, лицензирани от министъра на регионалното развитие и благоустройството, е публичен и достъпен за всички на сайта на ДНСК, а регистрите на проектантите с пълна проектантска провоспособност, регистрирани към Камарата на архитектите в България и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, са достъпни на сайтовете на организациите.
С разпоредбите на Наредба №5/2006 г. се задължават собствениците да предприемат действия по обследване на съществуващите сгради и паспортизирането им в определените с наредбата срокове. След изтичането на сроковете кметът на общината възлага съставянето на технически паспорти на строежите, за които те не са съставени, за сметка на техните собственици. Ежегодно кметовете на общини следва да организират разяснителна кампания в населените места на територията на съответните общини за изработване на технически паспорти на строежите.
Съставените технически паспорти на строежите се предоставят на органа, издал разрешението за строеж – главният архитект на общината (района) по местонахождението на строежа. Кметът на съответната община поддържа архив и води регистър на издадените технически паспорти.
- Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков намекна наскоро, че предстои разделянето на правомощията на общините и ДНСК при контрола на строителството. Каква е идеята и на какъв етап е нейното разработване?
ДНСК, съвместно с МРРБ, е разработила предложение за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, така че да се преодолее дублирането във функциите на строителния контрол и общинските администрации.
Проблем, за който строителният контрол многократно е сигнализирал, е, че съществуващото в момента в ЗУТ дублиране на функции за контрол по строителството между общините и дирекцията създава условия за прехвърляне на отговорности между общинските администрации и държавата. С въвеждането на ясно разграничени правомощия и задължения ще стане невъзможно прехвърлянето на отговорности между общинските администрации и дирекцията.
преди 13 години До тук един на нула за Розовата Пантера/Росен Плевнелиев/, Очаквам възпитаниците на Розовата Пантера да се довършат сами със злобата и глупостта си, както тези, които дойдоха с автобуси да гласуват за родината си в Моята Държава. Ще дам на ДНСК разликата от балотажа. Разликата от изборите 6%/6 По Рихтер/ я дадох на тези, които са си го поръчали, доказаха че са толкова жестоки и злобни, че могат да хвърлят един бой до умирачка и на Мохамед/Муамар Кадафи/. Нека този път да си остане за тяхна сметка. От повече от 4000 години се повтаря едно и също и единственото, което досега ме е крепяло да не си утекча е желанието ми всяко следващо повторение да е по-хубаво и по-човешко от предходното. Възстанових Тракийските Светилища и имам намерение да предизвикам изобилие в добивите на природни ресурси и да подобря здравето на всички, без значение какво изповядват, за мен Библията и Корана нямат никаква сила, защото грешно тълкуват природните закони.Бъдете добронамерени и така няма да си навредите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Доста тъпо интервю. Направени са 100 проверки, написани са 10 акта. И кво? Опасните сгради са извън правомощията ни. Въвеждането в експлоатация си е проблем на собствениците.... Нищо ново под слънцето. Хпрата са си дали парите, живеят на промишлен ток, без разрешение за ползване, но това си е техен проблем. ДНСК може само да мине да ги глоби отвреме навреме отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Колибите на всички пенсионери да се махнат, за да има място за къщите на митничарите. :)) Весело предизборно интервю. Само след 3 дни вече няма да е актуално ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Да не би тази тази снимка да е от личния архив на ГЕРБ??:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар