Пазарът в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) продължава да предоставя противоречиви сигнали за развитието на сектора на имоти и за сегмента на големите европейски и световни търговски вериги.
Въпреки че допреди няколко години големите международни инвеститори, предприемачи и търговци залагаха много на редица страни от региона на ЦИЕ като на пазари, които ще отчетат голям ръст на търговията и потреблението, то днес тези пазари носят повече разочарования отколкото печалба.
По думите на Колин Търнър, партньор в международната консултантска компания EC Harris, пример за такива са Румъния, която преди кризата бе обещаващ пазар, но очакваният ръст не се е доказал.
Друга такъв пазар е Гърция, която и без друго има много икономически и политически проблеми. Пазарът на търговски площи и секторът на търговията в Гърция също е полузамрял в момента.
Наред с това обаче в ЦИЕ има и някои пазари, които са до голяма степен развити, но се появяват отново или се очаква да се появят на картата на инвеститорите и търговците през следващите две години, казва Търнър във видеоинтервю за PropertyWeek.
Според него в Полша в момента се наблюдава голяма вълна от „обратна миграция“ от хора, напуснали страната в последните пет години и сега се връщат. Те са свикнали на сравнително по-развита търговия и повече международни брандове в страни като Великобритания и другаде, където са живели през последните години. Този факт прави Полша „отново възникващ“ пазар за търговците, които забелязват оформянето на значителна платежоспособна група в населението и съответно нови възможности за ръст.
Подобен пример е Испания, смята Търнър, която в момента почти всички отбягват. Въпреки това в дългосрочен план пазарът в Испания предлага огромни възможности за ръст. Това изглежда, че отчитат компании като IKEA, които именно в момента продължават да инвестират в страната, когато всички други се стремят да ограничат експозицията си към Испания, коментира той.
Наред с това се обособяват и някои много големи стратегически пазари като Китай и Русия. Това са икономики с огромен ръст на потреблението и нови големи потребителски общности. В тях най-големите демографски групи са на възраст между 25 и 40 години, като всичко това ги прави много привлекателни за търговците.
Един от тях е търговската верига Yum! Brands, Inc., която е собственик на правата върху марките KFC и Pizza Hut за Китай. Нейната мисия е да се превърне в най-голямата верига в областта на търговията с храни и напитки в Китай.
Според Търрнър през следващите няколко години ще се появяват все повече глобални, нишови брандове. Той дава пример с веригата за облекло Mothercare, която е една от средноголемите в сегмента във Великобритания. Въпреки това от няколко години компанията е много активна на международните пазари и в момента оперира в около 90 държави, а броят на магазините й по света а значително по-голям от този на Острова.