Близо 700 хил. кв. м нови бизнес имоти ще се появят на пазара у нас през 2010 г., прогнозират от консултантската компания Forton International.
“Този обем е естествено следствие от бума в недвижимите имоти през 2007 – 2008 г. и резултат от инвестиционните намерения, които стартираха в този период. Предлагането значително ще изпревари търсенето на пазара на бизнес имоти в България и въпреки промяната в посока изключително изгодни оферти за наемателите, ще отнеме няколко години, преди новите бизнес площи да бъдат усвоени”, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на компанията.
Близо 416 хил. кв. м са новите търговски площи, които се очакват през 2010 г. в цялата страна. Няколко големи модни марки и дискаунт веригите ще продължат успешното си развитие от 2009 г., но търговските центрове имат нужда от повече успешни търговци, които в по-голямата си част през отиващата си година срещнаха сериозни икономически затруднения.
„Поради големия обем нови търговски площи добрите наематели имат изключителен избор, но е необходим икономически подем, за да се възползват от силната си позиция. Големите вериги, които вече са стъпили на българския пазар, продължават експанзията си по план, но по-малките компании се борят за оцеляване и по-скоро преговарят отстъпки в наемните нива, отколкото нови локации. Поради това бавната реализация на почти всички търговски проекти ще продължи без промяна поне през първата половина на 2010 г.”, коментира Димитър Киферов, мениджър Търговски площи в компанията.
Положително развитие за втората половина от 2010 г. очакват от компанията поради факта, че Западна Европа е пред преодоляване на кризата. Това следва да мотивира водещите световни марки, които все още не присъстват на пазара, през 2010 г. да преразгледат плановете си за експанзия и да се възползват от настоящите изгодни условия в България.
Средните наемни нива в търговските центрове ще се запазят на близки до постигнатите към момента по-ниски нива, като разликата между София и останалите по-малки градове на страната остава значителна, тъй като кризата се отрази най-вече на платежоспособността на потребителите в малките населени места. Очаква се след като бъдат открити новите търговски центрове в София през началото на 2010, част от търговците, особено тези в ниския и среден ценови сегмент, да насочат вниманието си към по-малките градове, където имат възможност да правят бизнес при много изгодни условия.
Новите офис проекти, които ще бъдат завършени и пуснати в експлоатация през следващата година, ще увеличат предлагането с 261 хил. кв. м.
Още през първата половина на годината ще бъдат завършени няколко големи проекта. Това предполага увеличение на процента на незаетите офис площи, който към третото тримесечие на 2009 г. достигна 14,7%, както и продължаващо намаляване на нивата на наемите в началото на годината.
„През последните месеци понижаването на наемите вече дава резултат и все повече потенциални наематели се стремят да се възползват от това, като сключат реални сделки, преди пазарът да се е обърнал”, коментира Владислав Кайзеров, мениджър Офис площи в компанията.
Ако използваме терминологията на борсовата търговия, 2010 ще е годината на достигане на нивото на подкрепа на наемите на офис площи около най-ниските им нива, които ще представляват и основата за растеж през следващите години. За наемателите това означава, че 2010 г. е точният момент за подписване на дългосрочни договори за наем, с които ще постигнат изключително изгодни средни наемни нива за срока на договора, коментират още от компанията.
Няколко нови проекта ще бъдат завършени и на пазара на индустриални площи с общ обем малко над 35 хил. кв. м. Въпреки слабата икономическа активност инвеститорите в този сегмент са по-оптимистично настроени и през 2010 г.се очаква да започнат няколко мащабни проекта в близост до София. Ще започне и техният агресивен pre-leasing, което ще окаже сериозен натиск на цените на складови площи и ще доведе до сериозно разместване на пазара в този сегмент.
„Очакванията са наемните нива да се стабилизират на настоящите за вече съществуващи площи. Наемите за най-добрите проекти няма да надвишават 5 евро/кв.м. Средната наемна цена ще се движи в диапазона от 4-4,5 евро/кв.м”, смята Александър Танев, мениджър Индустриални площи в компанията. “Проектите, чието изграждане предстои, имат възможността да са много по-гъвкави в ценово отношение поради значително намалените разходи за строителство в момента. По тази причина за площи над 5000 кв. м, които сега се договарят и ще започнат да се изграждат през 2010 г., цената ще е значително под 4 евро.”
В по-дългосрочен план се очаква компаниите, които са планирали изграждане на собствени складови или производствени сгради, да се пренасочат към наемане на същите площи, което ще стимулира търсенето.
Големият обем нови бизнес сгради е потенциал за развитието на един друг сектор - управлението на имоти. Според компанията сградите, които реално ще започнат да функционират и да носят доходи, са с общ обем 400 хил. кв.м.
„В последната една година се създаде един „нов наемател”, който е по-уверен, с по-високо самочувствие, наясно с особеностите на работата в бизнес среда и с кризата в сектора на недвижимите имоти, което повишава самочувствието му и той действа с усещане за новопридобита сила”, коментира Геновева Борисова, мениджър Управление на имоти в компанията.
Инвестиционният пазар ще бъде динамичен през 2010 г., тъй като ще излязат много обекти, които ще отговарят на очакванията на международните инвеститори и наемните нива в тях ще са атрактивни за купувачите, защото ще имат потенциала да растат във времето, а с тях да расте и бъдещата стойност на имота.
Инвестиционният пазар в България е силно зависим от състоянието на финансиращите институции и тяхната кредитна политика. От една страна, от компанията очакват раздвижване на пазара през 2010 г., в резултат на лоши кредити и необходимост за реализация на активи по обезпечения на вторичния пазар. В зависимост от броя имоти за реализация това би могло да намали цените на имотите допълнително. От друга страна, при проектите в процес на изграждане политиката за удължаване на срока на кредита често няма да е достатъчна гаранция за успех, ако няма конкретна и ясна стратегия за реализация на всеки отделен проект в състояние на слабо икономическо развитие и силна конкуренция.