IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Несподелена ваканция на пазара на имоти

Покупката на таймшеър остава екзотика на пазара на ваканционни имоти у нас

08:32 | 25.09.09 г.
Несподелена ваканция на пазара на имоти

Покупката на временно ползване на собственост (таймшеър) засега е екзотика на пазара на ваканционни имоти у нас както като предлагане, така и като търсене. За това свидетелстват онлайн анкета на Investor.bg и проучване сред компании от сегмента.

На въпрос „Представлява ли интерес инвестицията във ваканционен имот с временно ползване на собствеността (timeshare) у нас?“ основната част (73%) от общо 1340 гласували в анкетата са отговорили „Не“.

Анкетата е доста показателна за настоящото ниво на търсене от страна на българския потребител, като в момента няма голям интерес към почивки от типа таймшеър, коментира пред Investor.bg Аристид Каравидов, управител на Арика Таймшеър Клуб, която развива дейност в сегмента. Според него това може да се дължи както на икономическата криза, така и на сравнително слабото познаване на продукта. За да се развие пазарът и увеличи търсенето, е необходимо да се разясни на потребителите какво всъщност представлява таймшеър, както и да се създаде необходимата нормативна база, която да защитава техният интерес, смята той.

Какво е таймшеър?
Таймшеър са вид договори в областта на туризма и хотелиерството, чрез които се дава правото на ползване на даден ваканционен имот или хотелска стая за определен период от време. Наличието на такива договорни отношения изисква създаването на нормативна база, която да ги регламентира. Тъй като договорите от типа таймшеър са новост за България, те все още не се регулират от българското законодателство. Така взаимоотношенията между продавач и купувач на таймшеър могат да бъдат уредени само и единствено в договора, сключен между двете страни. За да се гарантират напълно интересите на страните, трябва се предприемат законодателни мерки в тази посока, коментира Каравидов.

В края на миналата година Европейският парламент прие правила, които имат за цел да създадат по-добра сигурност за купувачите на таймшеър. Според поправките потребителят има правото на информираност и продавачът на таймшеър се задължава да издаде информационни материали, в които подробно да опише условията в предлагания ваканционен комплекс. В случай че действителните условия не отговарят на описаните, клиентът има правото на рекламация.

На клиента се дава и правото на размисъл. В рамките на две седмици след подписване на договора клиентът може да се откаже, като през този период не се извършват плащания по договора. Регламентират се и начините, по които може да се променя годишната такса за поддръжка на имота или годишната членска такса в таймшеър клуба.

Купувачите допускат да бъдат подведени преди всичко поради неинформираност. Съветът на Каравидов е преди да подписват каквито и да е било договори, да се консултират с юрист, както и да се уверят лично в качеството на предлаганите условия във ваканционните комплекси.

Въпреки липсата на интерес сред по-голямата група от потребителите, все пак над една пета (21%) от участниците в анкетата на Investor.bg са посочили, че биха инвестирали в таймшеър.

Възможностите за това в България се оказват доста ограничени.
Едва няколко са фирмите, които предлагат таймшеър или таймшеър-подобни продукти в България, обясни Каравидов. В момента може да се закупи таймшеър в района на Несебър и Варна. Очакванията са в близко бъдеще предлагането да се увеличи значително, най-вече по планинските и черноморските ни курорти. Сред причините за това се сочи наличието на много непродадени ваканционни имоти в тези райони, при което таймшеър е възможност те да намерят пазарна реализация.

С популяризирането на продукта се очаква да се увеличи интересът не само от страна на българските клиенти, но и от страна на чуждестранни туристи, като например немските, които традиционно посещават България.

Въпреки ниския дял на таймшеър на пазара на туристически продукти в България, потенциалът за развитие е много голям, смята Каравидов. По данни на PricewaterhouseCoopers за 2007 г. продажбите на таймшеър в САЩ възлизат на 6,7 млрд. долара. В Европа пазарът възлиза на около 10 млрд. евро годишно и осигурява работа на 40 хил. души. В света днес има над 6,7 млн. собственици на таймшеър, от които над 1,5 млн. живеят в Европа, сочат данни на европейската организация в сегмента Resort Development Organisation.

Кой купува таймшеър?
Купувачите на таймшеър са предимно хора, които традиционно посещават една и съща туристическа дестинация. Изградили са чувството за втори дом и са готови да гарантират почивката си за години напред.

Друг тип купувачи са тези, които се възползват от моментната конюнктурна ситуация. Те купуват таймшеър в момент на слабо търсене и занижени цени на туристическия пазар, след което го продават, реализирайки печалба.

„Очаквам предлагането на таймшеър постепено да се увеличава и това да доведе до повече инвестиции в реклама и популяризиране на продукта. Предлагането на почивки от типа таймшеър може да се окаже изход от кризата за пазара на ваканционни имоти у нас“, прогнозира Каравидов.

Още по темата:

Фондове за „подвижни“ ваканционни имоти може да инвестират в България

Очакват бум на частичната собственост при ваканционните имоти в Европа

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:35 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още