През последните десетилетия търговските центрове от типа „мол“ се превърнаха в символ на мощта на капиталистическото общество, на начина на живот, базиран на потреблението, и на западната култура като цяло. През последните години станахме свидетели и на първите подобни центрове, които отварят врати и в големите градове и у нас.
Докато в България обаче те тепърва започват да се развиват, в САЩ, където този формат магазини първоначално е разработен и най-разпространен, моловете срещат редица проблеми в своето функциониране в условията на глобална криза. Предвид техния голям брой и усилена конкуренция от много време има молове, които просто не успяват да се наложат на пазара и в крайна сметка замират (т. нар. мъртви молове).
Проблемите днес обаче са свързани главно с форсмажорните пазарни обстоятелства, затрудняващи работата на техните наематели и на марките в тях. Експерти още преди време предупредиха, че съществуването на моловете е изложено на риск.
През последния месец положението в сектора се влоши още повече, след като Standard & Poor's Corp. понижи неговия кредитен рейтинг.
На 16 април General Growth Properties, която управлява 200 мола в САЩ, подаде молба за защита от фалит, след като не успя да рефинансира кредити с настъпващ падеж на стойност милиарди долари. Въпреки че от компанията казват, че това няма да има ефект върху нейните наематели, анализатори смятат, че ако този процес продължи, той ще накара търговците в моловете да се почувстват несигурни и да поставят под въпрос оставането си там, след като договорите им изтекат.
Броят на моловете, онези вездесъщи търговски „меки“, които станаха популярни през 50-те години, намалява с бързи темпове, като много имоти в затруднено положение сега приличат просто на изоставени мидени черупки, пише Wall Street Journal.
Продължителната рецесия само утежнява тази ситуация, като някои анализатори смятат, че броят на „мъртвите молове“ в САЩ ще се покачи до над 100 до края на годината.
За 12-те месеца до края на март американските молове отчетоха общо 6,5% спад в продажбите на своите наематели.
“На живота на всеки мол, който разчита на животоспасяваща помощ, вероятно ще бъде сложен край чрез издърпване на кабела”, казва Майкъл Глимчър, председател и изпълнителен директор на Glimcher Realty Trust, която притежава 23 мола в САЩ.
Едно от правилата в индустрията е, че всеки закрит мол, който генерира продажби по-малко от 250 долара на кв. фут, е застрашен. За сравнение средното ниво за САЩ е 381 долара. Ако спадът в приходите продължи със сегашните темпове, до края на годината броят на моловете, които може да изчезнат, ще достигне 100, в сравнение с 40 през 2006 г.
„Поради драматичните промени в потреблението този път може да видим повече молове да бъдат въвлечени в смъртоносната спирала откогато и да било“, казва анализаторът от Green Street Джим Съливън.
„Умиращите молове“ обаче не са срещнали проблемите си за едно денонощие, а залезът на повечето е започнал много преди затрудненият климат да настъпи. Обикновено един мол изпада в затруднено положение поради ръст на безработицата и друг вид икономически и финансов натиск в региона, в който се намира. Причина може да бъде също нов мол, отворен наблизо.
Загубата на ключови наематели, както и вълната от затваряния на големи магазини в САЩ наскоро също подсилват проблемите.
За намаляването на жизнеността на един мол допринася и повишеният интерес от страна на потребителите към големи хипермаркети като Wal-Mart Stores Inc. и Target Corp., които рядко оперират в молове.
Всъщност американските предприемачи от известно време се оттеглят от формата на закрития мол в полза на търговски центрове от отворен тип с няколко големи, независими наематели, други по-малки, с паркове и кафенета на открито – т. нар. big-box centers, пише изданието. От 2006 г. насам в САЩ е отворен само един закрит мол.
Целият този натиск, заедно с трудностите на операторите да рефинансират кредитите си в условията на ограничен кредитен ресурс на пазара, говорят за трудни години за собствениците на имоти, дори след като потреблението започне да се възстановява.
„Фалитите на търговски центрове и тръстове за недвижими имоти са бомбата със закъснител, за която хората не говорят“, казва Бърт П. Фликингър III, управляващ директор на консултантската компания Strategic Resource Group.
За градовете с умиращи молове техният залез може да бъде фатален. Моловете осигуряват стотици работни места и имат значителен принос за местните данъци. В по-малките градове моловете често са единственото популярно и безопасно обществено място за тийнейджърите, където те пазаруват, разхождат се или търсят почасова работа.
Обикновено моловете са място за срещи, нещо като градския център, казва Карл Щайдтман, главен икономист в Deloitte LLP. Влошаването в начина на функциониране на един мол може да създаде и по-глобални проблеми. Той може да се превърне в притегателно място за престъпността, смята той.