Ръстът на европейския пазар на търговски центрове през тази и следващата година ще се дължи основно на експанзията в Централна и Източна Европа, прогнозират от Jones Lang LaSalle. Според проучване на Urban Land Institute пък най-голям потенциал имат Москва и Истанбул.
Нарастването на доходите на населението и недостатъчното предлагане направиха от региона истинско Елдорадо за строителните предприемачите, специализирани в изграждане на търговски площи.
Търговските вериги обаче забелязаха потенциала по-рано и започнаха да строят още в края на 90-те години. Шведската група Ikea например е начело в класация на списание Property EU по завършени търговски центрове, изпреварвайки двата големи строителя на търговски площи Multi Development и ING Real Estate Development. Ikea построи имоти в Полша и Чехия още през 1998 и 2001 съответно. Първият мегамол на компанията в Санкт Петербург през 2002 г. включва 180 хил. кв. м. Оттогава Ikea е построила още седем центъра и още четири са в процес на изграждане.
Строителните амбиции на търговските вериги покриват цяла Европа - от Норвегия до Турция и до Португалия. Често, както е в случая с Турция, Ikea се разраства чрез франчайзинг, като имотите се държат от инвеститор.
Френската верига Auchan, чрез подразделението си за имоти Immochan, завърши първия си център в Унгария с площ 40 хил. кв. м в Будапеща през 1999. За последните 10 години компанията е построила 266 300 кв. м търговски площи, по данни на съвместен доклад на ICSC и Cushman & Wakefield.
За същия период Carrefour е добавила 198 хил. кв. м площи в Гърция, Чехия и Турция. Наскоро френският гигант реши да превърне сектора на имотите в една от ключовите си дейности.
Рекордните 6 млн. кв. м нови търговски площи са излезли на пазара в Европа през 2007 г., съобщи наскоро Jones Lang LaSalle. Очаква се обемите да нараснат значително през 2008-2009. Повечето от „горещите точки“ според доклада на JLL са на изток.
Начело е Русия с проекти за изграждане на търговски центрове с обща площ от над 6 млн. кв. м до 2009 г. Турция и Полша имат проекти за около 2 млн. кв. м. Украйна се развива бързо и има над 1 млн. кв. м в процес на изграждане.
Турция задържа вниманието на много от големите предприемачи в сектора като Multi. Дори предвид новите 70 центъра, които са планирани за периода 2008-2009, страната още е значително под средното ниво за Европа, що се отнася до търговски площи на глава от населението.
Към момента най-активният пазар в Централна Европа е Полша, който нараства със 17% през 2007. През следващите две години в страната ще бъдат построени около 70 нови центъра.
Същевременно активността в Западна Европа далеч не замира. В Италия има проекти за 2 млн. кв. м, докато Великобритания и Германия имат по над 1,5 млн. кв. м, сочат данните на JLL.
Property EU предлага и класации на големите играчи (търговски вериги и предприемачи) в сектора по обем на завършените търговски площи, както и по започнати проекти.
Топ 5 търговски вериги по построени площи:
1. Ikea – завършени 1,1 млн. кв. м
2. Metro - завършени 612 хил. кв. м
3. Tesco - завършени 306 хил. кв. м
4. Immochan/Auchan - завършени 266 хил. кв. м
5. Carrefour - завършени 198 хил. кв. м
Водещи компании, специализирани в изграждане на търговски площи, по започнати проекти:
Multi Development – проекти за 3,9 млн. кв. м
Multi Development, собственост на Morgan Stanley, е най-големият строител на молове в Европа. Multi изчислява стойността на проектите си за търговски площи на 17,22 млрд. евро. Турция формира близо 30% от проектите като стойност. Миналия май компанията придоби 100% собственост върху Multi Turkmall.
ING ReD – проекти за 1,5 млн. кв. м
ING Real Estate Development е част от ING Real Estate, която има общо портфолио на стойност 80 млрд. евро. ING RED участва в около 100 търговски центъра в процес на развитие и изграждане в 9 европейски страни. Те включват общо 2,3 млн. кв. м, от които делът на ING е 1,5 млн.
TK Development – проекти за 1,1 млн. кв. м
Публичната датска компания за имоти TK Development включва две структури: TKD Nordeuropa (активна в Дания, Швеция, Финландия и Балтийските страни), докато Euro Mall оперира в Полша, Чехия и Словакия. Към януари групата има проекти за изграждане на около 1,1 -1 ,2 млн. кв. м.
ECE Projektmanagement – проекти за 1,1 млн. кв. м
Създадена през 1965, ECE е построила офиси, логистични площи и търговски центрове на стойност 10 млрд. евро. Основен фокус на дейността е строителство на градски търговски центрове. ECE има започнати проекти на стойност 4,3 млрд. евро в 13 европейски страни и Турция.
Unibail-Rodamco – проекти за 1,1 млн. кв. м
Френско-холандската Unibail-Rodamco е най-голямата публична компания за имоти в Европа. Групата има започнати проекти за 1,1 млн. кв. м търговски площи и още 400 хил. кв. м бизнес проекти. 11 от проектите се намират във Франция, два в Испания и един в Швеция. Компанията планира активна експанзия в голям брой европейски страни.
Trigránit – проекти за 948 хил. кв. м
Altarea – проекти за 900 хил. кв. м
XXI Century – проекти за 850 хил. кв. м
Foruminvest – проекти за 820 хил. кв. м
Apsys – проекти за 650 хил. кв. м
Redevco – проекти за 610 хил. кв. м
Sonae Sierra – проекти за 500 хил. кв. м
Lend Lease Europe – проекти за 260 хил. кв. м
Топ 20 по завършени площи:
Компания | Завършени площи (кв. м) | |
1 | ING RED | 600 000 |
2 | Multi | 500 000 |
3 | TK Development | 400 000 |
4 | Sonae Sierra | 300 000 |
5 | ECE Projektmgt | 250 000 |
6 | Lend Lease | 250 000 |
7 | Trigránit | 250 000 |
8 | NDX | 200 000 |
9 | Apsys | 200 000 |
10 | Linstow Varner | 200 000 |
11 | Cefic Polska | 200 000 |
12 | Vinci | 200 000 |
13 | Gruppo Lamero | 150 000 |
14 | SRV Viitoset | 150 000 |
15 | Mills Corp | 150 000 |
16 | Steen & Storm | 150 000 |
17 | Birmingham All | 150 000 |
18 | Corio | 150 000 |
19 | Unibail-Rodamco | 150 000 |
20 | Lamda | 150 000 |
От Property EU уточняват, че са включени данни за търговски центрове с площ над 7 хил. кв. м, построени през последните 10 години. Стойностите са закръглени.