Несъмнено инвеститорите и строителните предприемачи потриват доволно ръце при вида на огромния ръст на пазара на имоти в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през последните 10 години, пише специализираното издание PropertyEU.
Факторите за това са различни, включително икономическа стабилност, ръст, разширяване на ЕС и присъединяването на редица от страните в региона към блока.
Въпреки това този бурен растеж на пазара повдига въпроса кога може да се очаква той да се забави или да спре. Още колко офиси могат да се построят в Прага и Талин и колко търговски центъра могат да поемат пазарите във Варшава и Будапеща преди да се пренаситят?
“Не виждам това положение като балон на пазара в Централна Европа”, казва Роджър Дънлоп, изпълнителен директор на инвестиционната компания Quinlan Private Golub за Централна и Източна Европа. Според него икономическият ръст е добре подплатен с ресурси, производство и достъп до европейския пазар. “Това е догонване”, смята той.
Вятър в платната
Догонването е най-добре изразено чрез бума на нови търговски центрове и хипермаркети. Търговията на дребно в момента представлява най-бързоразвиващият се сектор в региона.
Инвестиционните фондове за имоти, опериращи в ЦИЕ, на ING Real Estate Investment Management (ING REIM) са показателни за посоката на потока капитали в региона, пише изданието. От 14-те фонда осем са съсредоточени в сегмента на търговски имоти.
По думите на Мартин Себелко, управляващ директор на ING REIM, бумът в индустрията поставя голяма отговорност пред предприемачите, от които се очаква да предлагат висококачествени продукти.
„В Прага например има толкова много търговски центрове, че средносрочно не всички от тях ще бъдат успешни”, казва той. „Само най-добрите ще могат да се възползват от увеличаващите се заплати и покупателна способност, а останалите ще имат проблеми да оцелеят.”
Според Quinlan в град като Варшава в момента няма много възможности за нови мащабни търговски проекти, но тази ситуация е временна, тъй като с разширяването на града се очаква да се открият и нови възможности.
Въпреки това за бъдещото развитие на града директна роля играе инфраструктурата, която трябва да се подобри.
Наред с това предприемачите са поели собствена експанзия към регионалните градове в търсене на нови възможности, тъй като някои от столиците преминават все повече към фазата на развити пазари.
„Малките градове добиват все по-голямо значение, особено по отношение на инвестициите в търговския сегмент”, казва Сабелко.
„Само преди няколко години инвеститорите се насочваха главно към градове с над 1 млн. жители”, коментира Бен Банатин, регионален директор за Централна Европа в Jones Lang LaSalle. „В момента на дневен ред са градовете с 30 хил. души.”
Наред с това той смята, че бумът на пазара е довел и до друга тенденция: специализирането на предприемачите.
„Виждаме все повече предприемачи, специализирани в конкретен сектор като Parkridge Retail, Mayland и Caeluum, които се фокусират единствено върху търговски проекти.”
Развитието на офис пазара
Офис пазарът в региона също е в разцвет и става все по-разнообразен.
Останалите 30% от фондовете на ING, които не са насочени към търговски имоти се концентрират върху най-високия сегмент офиси.
През юли фондът направи най-мащабната си сделка на офис пазара в региона, като купи два имота във Варшава от белгийската Ghelamco Group за общо 167 млн. евро.
По думите на Банатин активността е изключително висока в офис сегмента в по-малките градове.
Югоизточна Европа
Според изданието Румъния се откроява като много атрактивен пазар, привличащ все повече инвеститори.
Има редица компании като AIG/Lincoln, ING REIM и Cushman&Wakefield, които са отчели тази тенденция и през последната година са навлезли на пазара на северната ни съседка. Наред с тях там много активни са инвеститори като TriGranit и Immoeast.
Румъния не е единственият пазар, който привлича инвеститорите в региона. Много от тях също гледат и към България, Хърватска, Сърбия и Черна гора.
През юли Pirelli RE създаде смесено дружество с Unicredit за инвестиции в България и Румъния.
По думите на Банатин инвеститорите разнообразяват все повече подхода си към пазара. Някои от моделите, които предприемат, са директни инвестиции във вече съществуващи предприемачески компании, смесени дружества и инвестиции на зелено.
В своето търсене на нови локации и възможности, като цяло, инвеститорите предпочитат да се фокусират върху онези сегменти и видове имоти, които най-добре познават. Така например Orco Property продължава да търси възможности за съвместни проекти на пазара на хотели в Хърватска, а Quinlan предпочита проектите на пазара на търговски, офис и жилищни имоти.
На практика в сектора витае усещането, че пазарът в ЦИЕ предлага такова изобилие от възможности, че предприемачите могат да си позволят лукса да се фокусират върху онова, което могат да правят най-добре, посочва изданието.