Концентрацията на търговски обекти от различен тип в един търговски център е решаващ фактор за неговия успех, сочат резултатите от проучване върху пазара на търговско-развлекателните центрове от типа мол в България. Изследването е изготвено от O3 PR Consulting по поръчка на Мол Варна.
Според него съществува пряка зависимост между концентрацията и разнообразието на магазините в един център и броя на посетителите, като според резултатите един магазин за дамска козметика привлича 192 клиенти средно на ден, в сравнение с 272 за 53 магазина, които предлагат разнообразни стоки.
От решаващо значение за потребителските нагласи е и наличието на други подобни проекти в града. Според анализа в това отношение решаващи фактори са името, което носи проектът, колко функциониращи подобни търговски обекта има към момента на официалното откриване в съответния град и в какъв времеви период след официалното откриване се предвижда да бъдат открити други търговски обекти от същия тип.
Данните показват, че обект, който бъде открит пръв в града и който съдържа „мол“ в името си, в 98% от случаите ще бъде асоцииран с понятието “мол”, докато при откриване на друг подобен търговски обект, например след седем месеца, степента на асоцииране ще се разпредели между двата обекта в съотношение 75:25 в полза на първия.
Съществена роля играят и местоположението и възможността за достъп до обекти от този тип. Възможността за достъп се свързва най-вече с капацитета на пътните артерии, които осигуряват достъпа до обекта и вероятността от засилен трафик по тях, което съществено би ограничило потенциалния брой посетители, се казва изследването.
В повечето случаи централната градска част не предлага възможности за добро местоположение, поради натовареността на трафика в нея. Оптималният вариант е обектът да се ситуира в близост до центъра на града с достъп до една или две главни пътни артерии.
Друг важен фактор е уникалността на развлеченията, които предлага центърът, тъй като в общия случай по-голямата част от потребителите съчетават пазаруването с други дейности, като посещаване на кино, заведения и т.н.
Други фактори, които оказват влияние на потребителските нагласи и съответно на потенциала за успех на конкретния център, са обезпечеността с паркоместа, чието значение варира през различните сезони, уникалността на името, както и моментът на официалното откриване. Изследването показва, че всеки новооткрит търговски център от подобен тип регистрира най-големия брой посещения през първия месец от официалното си откриване, като този брой определя нагласата на населението към новооткрития обект и е пряко свързан с прогнозата за броя посещения през следващите 10 – 12 месеца.
Проучването подчертава, че да се разгледа влиянието на всеки фактор самостоятелно е изключително трудно, защото повечето фактори действат комплексно и влиянието им се припокрива. Все пак на базата на изготвения комплексен коефициент анализът обобщава, че от най-съществено значение са уникалността на развлеченията и разнообразието и броят на обектите в центъра. Те са следвани от фактора „първи открит мол в града“ и местоположението и достъпността.