IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как инфлуенсъри и криптоиграчи подмладяват пазара на луксозни имоти у нас

Все повече купувачи в България искат да имат изкуство в дома си, посочи Невена Стоянова, управляващ директор на агенциите Luximmo и Barnes България

14:44 | 08.01.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Пазарът на луксозни имоти в България изпрати много добра 2024 година, с изключително силна активност. От една страна, на пазара излязоха много нови жилищни проекти, които вече отговарят на предпочитанията на клиентите, а в предишни години такива проекти липсваха. От друга страна, се появиха млади купувачи, сред които инфлуенсъри и забогатели от криптоактиви и блокчейн технологии. Това каза Невена Стоянова, управляващ директор на агенциите Luximmo и Barnes България, в предаването „ИмоТиТе“ по Bloomberg TV Bulgaria.

„Участниците на луксозния сегмент се подмладяват. Това са хора на възраст около 20-25 години… Те са толкова млади, че се чудим как да ги представим на продавачите, но в крайна сметка имат доказани доходи и купуват такива имоти“, каза Стоянова.

Друга нова категория купувачи на имоти във високия сегмент са инфлуенсърите, които в последните години са повишили много своите тарифи за маркетинг и са натрупали състояние. Към тях се прибавят и традиционно активните групи купувачи като мениджъри на големи компании, IT специалисти, лекари.

Що се отнася до предпочитанията към имота от архитектурна гледна точка, представителите на поколението Z предпочитат изчистен и стилизиран дизайн, модерна визия, големи пространства, светли помещения с високи тавани, красива и семпла фасада с каменна или дървена облицовка без допълнителни орнаменти. Младите са много информирани и добре запознати с архитектите, каза Стоянова.

Пазарът на луксозни имоти в София е концентриран в районите в полите на Витоша, в „Лозенец“ и други реномирани квартали. Станахме свидетели и на проекти с къщи извън периферията на града - те се реализират много успешно, но са ориентирани главно към IT специалисти, които могат да си позволят да работят от вкъщи, каза събеседникът. 

За задължителните критерии, на които трябва да отговоря един жилищен имот в България, за да бъде определен като луксозен, експертът каза, че понятието за лукс у нас продължава да е много разтегливо.

„Важна е локацията, инфраструктурата около имота, големината на помещенията и на двора, ако има такъв. От ключово значение става общността, съседите, особено за семейния купувач. Той вече задължително задава въпросите: „Кои ще са моите съседи?“ и „С кого ще играят моите деца?“. Сигурността също е фактор, но общността излиза на предна линия при избора на луксозни имоти, коментира събеседникът.

Друга тенденция, която променя луксозния сегмент в България, е, че все повече купувачи искат да имат изкуство в дома си. „Вече влизаме в един имот и първо гледаме дали определена картина ще пасне на това пространство. Луксозният купувач на имоти много често е колекционер на изкуство. Тогава намираме дом, който подхожда на неговата колекция“, каза Стоянова.

„Има българи, които колекционират вино. За такива купувачи търсим имоти с пространства, където да си поместят винената колекция. Има и българи със страст към автомобилите и това също трябва да се предвиди. Който колекционира автомобили, обикновено иска да ги вижда всеки ден, а не да ги съхранява в гараж, който е далеч от дома му“, каза още гостът в предаването.

На въпрос за глобалните тенденции при луксозните имоти, които ще доминират в следващите години, Стоянова сподели, че купувачите все повече обръщат внимание на темата за устойчивостта на материалите, с които е построен домът. „Домовете стават все по-екологично ориентирани и все по-зелени. Ако имотът не отговаря на тези критерии, той може да загуби стойността си в бъдеще“, посочи тя.

Според Невена Стоянова продължаващата политическата нестабилност в България има негативно отражение върху пазара на луксозни имоти. Чуждестранните клиенти много рядко влизат във високия сегмент у нас заради дългата политическа криза. Те са много добре информирани за ситуацията в страната – вярват в бъдещето на България, но не смятат, че в момента могат да правят стабилен бизнес тук, обобщи тя.

Вижте целия разговор във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости в предаването „ИмоТиТе“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:44 | 08.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още