Достъпността на жилищата в Европа може да бъде възстановена и това ще бъде от значение не само за гражданите, но и за околната среда, тъй като новите жилища, които ще излязат на пазара, ще бъдат „зелени“, съобразени със сега действащите европейски регулации за енергийната ефективност и въглеродните емисии. Това мнение изрази Федерико Лазари, изпълнителен секретар на Build Europe, организация, която представлява над 30 хил. предприемачи в жилищното строителство от различни страни. Той беше специален гост на конференцията „NextHome Black Sea“ 2024: Черноморски форум за ваканционни имоти“, която се проведе в Бургас.
Проблемът с намаляващата достъпност на жилищата е породен от нарастването на населението в големите градове, който не е съпътстван с пропорционално повишаване на предлагането на жилища заради ограничените наличности на терени, подходящи за жилищно строителство. Към това през последните години се прибавиха повишаването на цените на строителните материали и ръстът на лихвите по ипотечните кредити, които затрудняват достъпа на домакинствата до финансиране за покупка на жилище.
През юли Build Europe, в която от българска страна членуват Камарата на строителите в България и "Главболгарстрой", е организирала международна конференция в Япония с представители на страните членки на Г-7, на която е бил обсъден въпросът как да се обезпечи достъпността на жилищата на глобално ниво.
В манифест, публикуван преди изборите за Европейски парламент през юни, тя предлага седем решения на проблема, включително правителствата на страните членки на ЕС да насърчават частни инвестиции в достъпни имоти под наем, пренасочване на търсенето към райони около големите градове и създаване на нов градски модел на развитие и устойчиво строителство близо до съществуваща инфраструктура, за да се намалят строителните разходи. 32% от административното бреме за гражданите и строителните компании идва от свръхприлагане на правилата на ЕС от националните правителства, считат от Build Europe и призовават правителствата да смекчат прекомерните регулации.
Федерико Лазари, изпълнителен секретар на Build Europe. Снимка: Славен Бонжолов, Хотелски форум
Друго предложение е да се създаде поста на еврокомисар, отговарящ за градовете, градоустройството и строителството, който да насочва инвестиционните политики и проектите за регулации, така че да са съобразени с екологичните и социални цели. Освен това Build Europe предлага да се създаде Европейска обсерватория за достъпност на жилищата, която да отправя конкретни за страните препоръки и да работи с тях за установяване на система за проверки на достъпността на жилищата съгласно индикатори като доходи на домакинствата, състав и жилищни условия, достъп до достойно жилище.
„Темата за достъпността на жилищата е по-важна от всякога, тъй като и предназначението им се променя. Преди Covid пандемията домът беше само мястото, където хората спяха и прекарваха време с близките си през уикендите. По време на пандемията той стана мястото, където живеят, работят и учат децата им. Сега все още има много хора, които работят от дома си“, изтъкна Лазари.
Той отбеляза, че проблемът с достъпността на жилищата е особено остър в столиците на страните членки на ЕС и даде пример с Франция, където цената на квадратен метър във втория по големина град е с 50% по-ниска в сравнение с Париж.
Проблемите в жилищното строителство са едни и същи в цяла Европа, заяви Лазари и посочи, че тенденции като „позеленяване“ на градовете, влагането на по-качествени и иновативни материали в сградите, енергийна ефективност, намаляване на въглеродния отпечатък са сред факторите, които оказват ключово въздействие. Все по-отчетлива е тенденцията малките и средноголеми градове да привличат повече хора, особено млади, каза Лазари и изтъкна необходимостта да се инвестира в подобряване на инфраструктурата в тези градове, както и в пространства за съвместна работа и учене.
След Covid се наблюдава и тенденция хората все повече да остават във ваканционните имоти, не само за две седмици до месец, както преди, отбеляза той.
Какво търсят купувачите на ваканционни имоти?
"Пазарът на ваканционни имоти има огромен неизползван потенциал", смята Добромир Ганев, основател на компанията "Форос" и доскорошен председател на Националното сдружение недвижими имоти (НСНИ). Той посъветва предприемачите по-добре да таргетират проектите си към конкретни групи купувачи и допълни, че така че привлекат повече клиенти, включително дигитални номади.
Купувачите на ваканционни имоти са предимно българи, млади семейства с деца, които се насочват към уединени комплекси, където децата им да имат достъп до зелени площи и да нямат досег до автомобили, обобщи Радослав Котларов, изпълнителен директор на ГБС Инвест и управляващ GHome, бранд за жилищно строителство на „Главболгарстрой“.
Ваканционните си имоти на морето са запазили и някои руснаци, а се очаква украински граждани, които досега са били активни предимно на наемния пазар, да се ориентират към покупка на жилище вследствие на решение да не се завърнат в родината си почти две години след началото на войната на Русия. Голяма компания от Одеса е навлязла на инвестиционния пазар по морето и строи голям жилищен комплекс, съобщи Добромир Ганев. Граждани от общо 60 националности са били активни на пазара на ваканционни имоти по морето през миналата година, но само малка част от тях са оказали сериозно влияние върху него, допълни той. Германците са водеща група сред чуждестранните купувачи на ваканционни имоти в момента, стана ясно по време на форума. .
На търсенето предприемачите се стремят да отговорят с устойчиво строителство – не максимален брой апартаменти и застроена площ, а максимален брой удобства, които обитателите на жилищните комплекси да използват – детски площадки, възможност за наемане на колела, отбеляза Радослав Котларов.
Радослав Котларов, изпълнителен директор на ГБС Инвест и управляващ GHome, бранд за жилищно строителство на „Главболгарстрой“. Снимка: Славен Бонжолов, Хотелски форум
„Сегментът на ваканционните имоти претърпява значителни промени през последните години под влияние на нови потребителски предпочитания, технологични постижения, променящата се икономическа среда, както и на регионалните военни конфликти“, каза Котларов. „Инвеститорите, които се насочват към строителство и продажби на пазара на ваканционни имоти, трябва да бъдат адаптивни към новите реалности, за да постигнат устойчив успех на този динамичен пазар“, допълни той.
Сгради, осигуряващи устойчивост и екологичност, технологично обезпечени „умни“ домове, пространства с възможности за работно място от дистанция, добро местоположение и иновации са сред тенденциите в сектора на имотите, предназначени за почивка. Инвеститорите включват зелени строителни практики, енергоспестяващи технологии и екологични материали, за да привлекат купувачи, които са насочени към пълноценен живот и опазване на околната среда, каза още Котларов.
Местоположението е от основно значение за успеха на инвестициите във ваканционни имоти, счита той. При избора си на местоположение на проектите задължителните изисквания на инвеститорите са за наличие на добра туристическа инфраструктура, лесна достъпност и потенциалн за растеж и развитие на локацията.
Той обяви новия проект „Лира“ на „Главболгарстрой“, който ще бъде изграден зад ваканционен комплекс „Свети Тома“ върху терен, който е собственост на компанията и в момента се използва за паркинг. Сградата ще се състои от две самостоятелни тела с общо 55 апартамента. Планирано е и изграждането на подземен паркинг за 76 автомобила.
Очаква се строителството да започне в идните седмици, като вече са завършени всички градоустройствени процедури и нормативни изисквания, за да може първата фаза от строителството да бъде изпълнена преди началото на туристическия сезон.
Цената на квадратен метър в новата сграда ще бъде между 1350 и 1400 евро на кв. м без ДДС, съобщи Котларов. Той смята, че ако няма ново затягане на строителните регулации на местно или на национално ниво, а цените на разрешенията за строеж се запазят, няма да се стигне до значителен ръст на цените на ваканционните имоти през тази година. Прогнозата му е ръстът на цените да отговаря на темпа на инфлацията.
Компанията му подготвя и нов жилищен проект близо до Бургас, за който е купила терен от испански банки и в момента се работи по градоустройствените процедури и проектирането. Това ще бъде смесен комплекс с ваканционна и жилищна част.
Бургас – целогодишна туристическа дестинация, възможна ли е мисията?
Купувачите на ваканционни имоти по морето се ориентират към тях с желанието да ги ползват като втори дом или с инвестиционна цел, за да ги отдават под наем, като очакваната инвестиция от тези имоти е поне 10%, каза заместни-кметът по туризма на община Бургас Манол Тодоров. Постигането ѝ до голяма степен зависи от привличането на посетители и в месеците извън активния летен сезон. Освен това пазарът на ваканционни имоти изисква добра инфраструктура и перфектно управление, особено в период, когато имотите не се ползват от собствениците, а например се отдават под наем.
Засега обаче картината не е такава – през зимните месеци селищата в Бургарска област са пусти и неосветени, работещите заведения и магазини са малко, а пътищата до тях – лоши, стана ясно по време на конференцията.
На този фон община Бургас си е поставила за цел да постигне през следващите една-две години по-дълъг сезон – от началото на април до края на октомври, съобщи Тодоров. Усилията са насочени към създаването на общ туристически продукт в областта, а не само в централния за нея град Бургас.
Община Бургас и партньорски общини в региона – Поморие, Приморско, Малко Търново, Несебър, са кандидатствали по програма на Министерството на туризма, чрез която бургарският регион да бъде рекламиран по различен начин в страни като Полша, Чехия, Словакия, Великобритания и скандинавския регион. Програмата се финансира от Министерството на туризма и договорите вече са подписани, съобщи Тодоров. До месец и половина се очаква да започне реалната рекламна кампания с билборди, реклами в метрото и голямо дигитално присъствие в посочените страни.
Заместник-кметът по туризма на община Бургас Манол Тодоров. Снимка: Славен Бонжолов, Хотелски форум
Големият проблем, който за момента няма решение, е липсата на полети на летище Бургас през зимата. Тодоров съобщи, че се работи активно, но е трудно да се постигне консенсус с авиокомпаниите. Той обяви още, че се водят преговори с голяма авиокомпания за целогодишни полети от Бургас до близка световноизвестна дестинация, като очакванията са те да завършат до месец-два. Авиокомпаниите нямат интерес за полети до Бургас в месеците извън активния сезон, тъй като не искат празни самолети. Община Бургас има фонд за дотиране на полети на нискотарифни авиокомпании, който е на стойност 400 хил. лв. на година. Той обаче не е достатъчен, за да гарантира, че местата в самолетите им ще бъдат запълнени поне наполовина.
За привличане на посетители общината залага на спортния туризъм, който се очаква да получи тласък от предстоящото откриване на зала „Арена Бургас“, събитийния и конгресен туризъм, здравния туризъм, екотуризма, състезания по ветроходство – Бургаският залив е известен като един от най-привлекателните за такъв вид състезания в Европа, изтъкна Тодоров. Българският пазар също не е за подценяване, много българи от страната избират Бургас за уикенд туризъм, допълни заместник-кметът.
преди 11 месеца и по зле ще става докато не вкарате сурови регулации и ограничения... владеенето на жилища от юридически лица в неограничена бройка е една от причините за демографската криза в Западните общества... отговор Сигнализирай за неуместен коментар