Със започналото смекчаване на ограниченията за пътуване по време на пандемията през пролетта на 2021 г. чуждестранните туристи, които се завърнаха в Мадрид, откриха, че центърът на града е претърпял промяна, пише Ройтерс.
Район, който беше по-известен с евтините си хостели, кичозни сувенирни магазини и задръстени с коли пътища, сега има по-широки тротоари, пешеходни зони и улици, които според кметството на Мадрид се по-безопасни и чисти.
Подобряването на облика е част от плана на града за привличане на петзвездни хотели в преследването му на дял от сектора на луксозния туризъм, доминиран досега в Европа от Париж, Лондон и Милано.
Луксозни хотели изникват навсякъде в централната част на испанската столица. Веригата „Четири сезона“ отвори хотел близо до централната Пуерта дел Сол след преустройството на седем сгради, включително бивш банков клон. Комплексът с площ от 1500 кв. м включва търговски център за луксозни марки, сред които Dior и Hermes.
Marriott International отвори отново Santo Mauro Palace след ремонт по време на пандемията, а през юни започна да преустройва Westin Palace, като добави 400 стаи. Близкият хотел Ritz неотдавна беше превърнат в луксозния бранд Mandarin Oriental Ritz. Universal Music избра Мадрид за откриването на първия си петзвезден хотел.
„Избрахме Мадрид, защото той имаше по-слабо присъствие в луксозния сегмент от години“, коментира Ричард Брекелманс, вицепрезидент на Marriott за Южна Европа, като посочи изобилието в града на арт музеи, театри и ресторанти като негова основна привлекателна черта.
Мадрид се надява да избегне пренасищането в Барселона или на Балеарските острови, като в същото време залага, че луксозният сектор ще му помогне да генерира същите приходи. За сметка на това Барселона ограничава изграждането или разширяването на хотели в центъра си, за да отговори на неуправляемите обеми от посетители.
Мадрид ще има над 2700 стаи в луксозни хотели до края на 2023 г., ръст с 50% спрямо десет години по-рано, сочи доклад на консултантската компания в областта на недвижимите имоти JLL.
Градът има 33 нови хотела в етап на строеж, половината от които в луксозния сегмент, спрямо 13 проекта в Барселона, показва отделен доклад на консултантската компания Colliers. Инвестициите в хотели в Мадрид достигнаха рекордните 802 млн. евро през 2022 г., три пъти повече от тези в Барселона, става ясно от данните.
„Виждахме голям потенциал (…) в САЩ, преди това Мадрид беше непознат“, коментира Карлос Ербуру, генерален директор на първия хотел Thompson в Европа за Hyatt Hotels Corp, който отвори врати в Мадрид в края на 2022 г.
„Ангажиментът, който властите в Мадрид показват към хотелите спрямо този в Барселона, е много по-голям“, допълва той.
Ръст на цените на стаите
Появата на луксозни хотели бележи нов връх в цените на стаите.
Антонио Каталан, партньор в Santo Mauro Palace, коментира, че цените на най-скъпите стаи в града са нараснали от около 400 евро на нощувка преди пандемията до 1200 евро на нощувка сега. Заетостта е останала стабилна въпреки поскъпването на стаите, съобщават петима ръководители на хотели пред Ройтерс.
„Все още имаме цени, които са наполовина на тези в Париж и под тези в Рим“, допълва Каталан. Трима ръководители на луксозни хотели отбелязват, че очакват цените да нараснат повече през идните години.
Веригите ресторанти поемат в същата посока.
Robuchon International, притежател на 15 звезди „Мишлен“ сред обектите си, отвори триетажен ресторант в Мадрид миналата година.
Аржентинският инвеститор Алехандро Питашни отвори четири ресторанта в испанската столица от 2018 г. насам. Той също така инвестира в луксозни апартаменти за краткосрочен наем и се стреми да купи хотел в града тази година.
„Оптимист съм за туристическата индустрия в Мадрид“, допълва Питашни.
Богати американци се присъединяват към латиноамериканците, като включват Мадрид в пътуванията си в Европа, казват хотелски ръководители. Броят на американските посетители в Испания е нараснал с 25% през април спрямо същия месец на 2019 г., показват официални данни. Някои мениджъри отбелязват също увеличен брой на посетители от Азия.
Залагането на лукса е отразено в разходите. Чуждестранните туристи в Мадрид са харчили 336 евро на ден през април, два пъти повече от средното национално равнище.
„Стремим се да достигнем до най-разточителните в разходите международни туристи“, коментира директорът на туристическата агенция в Мадрид Луис Мартин.
Авиокомпаниите също се възползват. Испанската Iberia разшири полетите си до САЩ и Латинска Америка това лято с 15% спрямо 2019 г., а Air China увеличи полетите си до Мадрид от един на четири седмично. China Eastern ще има пет полета седмично до Мадрид от този месец.
Всичко това означава повече работни места. Заетостта в туристическия сектор в Мадрид нарасна с 15% от 2019 г. насам спрямо 5,4% на национално ниво. По-голямата част от растежа е съсредоточен в четири- и петзвездните хотели, коментира Хосе Мария Мартинес от профсъюза CCOO.
„Испанският туристически сектор винаги се е опитвал да се конкурира с други дестинации с ниски цени. Някои компании установиха, че е по-добре да заложат на по-рентабилни формати“, отбелязва той.