Десет търговски парка са отворили врати на десет различни локации у нас през втората половина на 2022 г., съобщава консултантската компания Colliers International.
Те са Pernik Plaza, Via СЕВЕР (Пловдив), Retail Park Haskovo, Retail Park Sliven, Karlovo Way Park, Holiday Park (Пазарджик), Mondo Park (Добрич), както и три парка в Димитровград, Смолян и Разлог.
С отварянето на новите паркове общата площ на всички действащи търговски паркове в страната към края на 2022 г. възлиза на над 355 700 кв.м., разположени в 42 обекта. Графика: Colliers International
Търговските центрове в големите градове отчитат висока заетост и показват устойчивост под натиска на постпандемичната обстановка, общата инфлация, повишението на цената на енергията и политическата нестабилност. Свободните площи в установените търговски центрове в големите градове варират между 1% и 7%.
В резултат на силното търсене наемните нива в търговски паркове и търговските улици отбелязват повишение до над предпандемичните си нива до 58 евро на кв. м за търговски център и 40 евро на кв. м за търговска улица.
Заетостта в търговските центрове в София остава висока вследствие на силната потребителска активност. Средното ниво на свободни площи в София в установените обекти е 3,8%, което свидетелства за продължаващия тренд на възстановяване и растеж на сектора, отбелязват консултантите. Графика: Colliers International
Свободните площи по главни търговски улици намаляват до 7,9%, което е най-ниското ниво от 2019 г. насам и е в унисон с представянето на другите търговски формати в София. Главните търговски улици отчитат добра активност, като незаетите площи по основната, булевард „Витоша“, регистрират спад до 5%.
След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите на модата и гастрономията, бяха с по 28% дял от площите на булевард „Витоша“, през изминалата година модният сектор е затвърдил позициите си до 35% от всички площи.
Няма промяна в общия обем площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като не се планират нови проекти. През този период усвоените площи в търговски центрове в София са над 4900 кв. м, а за цялата година – над 9500 кв. м.
В Пловдив през второто полугодие е отворил врати за посетители един търговски парк - Via СЕВЕР, като е добавил 15 500 кв.м отдаваема площ към предлагането. Пловдив остава лидер в броя търговски паркове с общо шест функциониращи. Графика: Colliers International
Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 2100 кв.м, като активността значително нарасна през втората половина на годината с наемането на 1900 кв.м от тях.
За изминалата година новите наематели по главните търговски улици на Пловдив са 5,6%, а незаетите площи остават почти непроменени – на ниво от 3,4%. Наемите регистрират ръст до над предпандемичните си нива вследствие на стабилния интерес от наематели, засилен от високото ниво на потребление. Наемите достигат средно 27 евро на кв. м в търговски център и 26 евро на кв. м на търговска улица.
Обемът на усвоените площи в търговски центрове във Варна през изминалата година е 4620 кв.м, от които 2360 кв.м през втората половина на годината. Нивата на заетост остават стабилни – около 90–95%, докато наемните нива бележат ръст до 27 евро на кв. м за търговски център и 23 евро на кв. м за търговска улица. Графика: Colliers International
В Бургас предлагането на търговски площи остава непроменено, като градът остава един от малкото областни без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са 1890 кв.м. Наемите следват националната тенденция на повишаване до нивата от 2019 г. – 25 евро на кв. м за търговски центрове и 23 евро на кв. м за главна търговска улица.
Търговските вериги, които разширяваха мрежата си най-активно в последните няколко години, ще продължат експанзията си и през 2023 г. Това важи с особена сила за компаниите, позиционирани в т.нар. дискаунт сегмент, пише Colliers в прогнозите си за сегмента на търговските площи през тази година.
Търговските паркове ще продължат да се увеличават като брой и географско покритие в страната, през тази година се очаква пазарът да навлезе в етап на насищане. Инвеститорите в новите проекти няма да се опитват да ги реализират на всяка цена, а едва след прецизен подбор на локацията и подсигуряване на професионално развита концепция, с цел запазване на конкурентно предимство във времето.
Нови проекти от формат търговски парк ще започнат своята реализация в София, както и разширение на вече установени паркове. Търговците ще продължат да инвестират в продажби по множество канали (omnichannel), като интернет продажбите им ще имат все по-голяма тежест в решението дали да се отваря нов или да запази съществуващ магазин. Това не означава изключването на физическите магазини, а синергия и допълване между различните канали за продажба, отбелязва консултантската компания.
Потреблението ще бъде поставено под натиска на все още високата инфлация, покачващите се лихвени нива и общото увеличение на цените.
Индустриални площи
Наличните модерни индустриални и логистични площи в София, които отговарят на повишените критерии на наемателите, са достигнали 1 368,000 кв. м към края на 2022 г., показват данните на Colliers. Това представлява увеличение с 44 хил. кв. м, или ръст от 3,3%, спрямо предходното полугодие. Модерните площи в активен строеж в София са над 176 600 кв. м. Около 108 хил. кв. м от тях са концентрирани в четири големи проекта, като част от площите вече са отдадени под наем.
53% от наетите индустриални площи през второто полугодие на м. г. се дължи на компании в сектора на бързооборотните стоки, следвани от електронна търговия (13%), логистика и 3PL (външна фирма, която поема изпълнението на логистичните процеси на наемателя като допълнителна услуга) с 12% и електроника с 8%. Останалите 14% са в секторите производство, строителство, търговия, дистрибуция и фармация. В сравнение с предходни периоди, значително се е увеличило търсенето от търговци с бързооборотни стоки, които традиционно са с по-малък дял спрямо логистичните оператори. Усвоените площи през периода са почти 85 700 кв. м, а за цялата година – 145 100 кв. м. Това е с 80% повече спрямо предходната година и показва значителното оживление в търсенето в сектора, коментират консултантите.
Слабото увеличение на предлагането и активното търсене от страна на наемателите е довело до съществено намаляване на незаетите имоти. Тенденцията през изминалата година е към постоянно свиване на свободните площи – от 9% в началото на годината до 6% към средата и 4% в края й.
Цялостната икономическа несигурност и непредвидимостта на бизнес климата в комбинация с рязкото покачване на цените на строителството са довели до забавяне в старта на изграждането на новите проекти. Очаква се през 2023 г. те да започнат реализацията си на ускорени обороти в опит да отговорят своевременно на наличното търсене.
Според Colliers процесът по релокация на производства и изнасяне на дейност към България вследствие на геополитическото напрежение дава добър шанс на страната да привлече чужди инвестиции. За успешната кампания се изискват подкрепа от държавната администрация и адекватни фискални стимули. Въпреки липсата на редовно правителство очакванията са преместването на леки производства към България ще се запази. В допълнение, пренасочването на поръчки към вече опериращи в страната производства ще стимулира експанзията им, пише консултантската компания.
Тя прогнозира, че търсенето ще остане движено от 3PL оператори, дистрибутори и търговци. Особено интересни ще са имотите, подходящи за градска логистика, на основни градски булеварди, както и в сателитните градове на изток от София.
Устойчивостта на сградите и ESG стандартите (стандарти за екологично, социално и отговорно управление и бизнес дейност) ще стават все по-важни за всички участници на пазара. В отговор на корпоративните изисквания, особено на чуждестранните компании, се очаква траен фокус върху интегрирането на ESG стандарти в сектора, пише Colliers.