Още ритейл паркове
2022 г. беше белязана от изключително бързото развитие на сегмента на ритейл парковете. По данни на Forton през годината са открити над 100 хил. кв. м нови площи, основно през втората половина на годината.Инвеститорите се насочват към строителството на подобни обекти, привлечени от ниските разходи за изграждането им, достъпните наеми и разнообразието от търговци в тях.
"Бързото развитие в този сегмент се усети първоначално при вълните на затваряне на търговски площи по време на COVID-19 пандемията, когато ритейл парковете останаха незасегнати от затварянията и дори спечелиха пазарни позиции. Експанзията на търговците към по-малките градове и липсата на подходящи площи там също допринесе за тази тенденция", отбелязват от Forton.
По данни на JLL към края на първото полугодие общите наличности от търговски площи в цялата страна, включващи търговски центрове, ритейл паркове и аутлет центрове, възлизат на над 1,1 млн. кв.м, от които приблизително половината са в София. Сред по-значимите новооткрити магазини в ритейл паркове тази година бяха на JYSK в Retail Park Yambol и на New Yorker в Retail Park Srednogorie в Пирдоп, а модният бранд Sinsay отвори на площ от 1670 кв. м в Jumbo Plaza в София.
През 2022 г. наемните нива в търговските центрове преодоляха натиска от пандемията и постепенно се завръщат на прескризисни нива, отчитат консултантските компании. Към средата на годината те достигнаха до 35 евро на кв.м за по-атрактивните помещения във водещи молове в София, а наемите в ритейл парковете се задържаха около 10 евро на кв. м в София и 7-9 евро на кв. м в областните градове, по данни на Forton.
"Добрата новина е, че почти изцяло отшумя негативният ефект за пазара на търговски площи от COVID-19 затварянията. Нараства делът на търговците, които активно отварят нови обекти. Интересът е основно в категории като облекла и обувки в бюджетен и среден ценови сегмент, също дрогерии, стоки за дома и обзавеждане, спортни стоки. Имаме запитвания от нови брандове за навлизане на местния пазар, което също е положителен знак", коментират от Forton.
Веригата магазини за хранителни стоки Lidl продължи да се разширява активно на пазара у нас и вече има 115 магазина з 51 града. Сред новооткритите ѝ обекти през тази година са втори магазин в Хасково, трети в Стара Загора и първи в Ботевград.
„Кауфланд“ откри през лятото голям магазин в „Младост“ в София, който е неин 12-и в столицата и 62-и в страната, в който инвестира близо 40 млн. лв.
„Билла“ съобщи, че ще увеличи с една трета магазините си у нас до 2025 г. Към края на годината веригата магазини има в страната ни 149 обекта в 46 града.
В края на септември Mr. Bricolage откри нов магазин в ритейл парк „Перник плаза“, който е 12-и за веригата у нас, и очаква да отвори поне още три обекта у нас до 2025 г.
Само 1% свободни логистични площи в София
Постепенното усвояване на предлаганите под наем проекти на логистични площи в София през тази година доведе до драстично намаляване на свободните площи. Те достигнаха приблизително 1% от общото предлагане по данни на Forton, а очакванията са той да се запази на ниско ниво в краткосрочен план въпреки големия обем ново строителство.
"Пазарът на индустриални площи през 2022 г. се характеризираше с висока активност на започнатите проекти. Специфично за него е, че основният обем от новото строителство на складови и производствени сгради е за собствено ползване", коментират от Forton. Ръстът на инфлацията и повишените строителни и оперативни разходи са довели до значително увеличение на наемите на логистични площи. Към края на 2022 г. в София те достигнат нива от 5 евро на кв. м за първокласни имоти, показват данните на консултантската компания.
Един от най-големите проекти през тази година беше новото съоръжение на DHL Logistics с площ от близо 5100 кв.м близо до летището. В края на годината транспортно-логистичната компания Transpress откри нов логистичен център в Индустриален парк София-Божурище. Инвестицията в базата на площ от 40 декара беше 16 млн. лв.
Единственият голям международен играч на пазара на логистични площи у нас, нидерландско-чешката компания CTP, която е и най-големият собственик и оператор на логистично-индустриални паркове в Централна и Източна Европа, продължи да бъде активна и през тази година, като придоби двата логистични центъра в София на логистичния оператор „Транскапитал“. С тази сделка компанията се превърна в най-големия собственик на съществуващи логистични площи в България. CTP съобщи, че планира инвестиции за 150 млн. евро в следващите две години за изграждането на над 200 хил. кв. м отдаваеми складови площи клас А у нас.
По-рано през годината компанията започна изграждането на два собствени логистични парка – CTPark Sofia West и CTPark Sofia East, които заедно предлагат общ потенциал за развитие на над 225 хил. кв. м първокласни логистични площи. В същото време групата завършва строителството на съоръжение от 15 хил. кв. м за датската компания DSV на летище София и стана собственик на склад от 31,2 хил. кв. м с офис от 4000 кв. м отдаден при дългосрочен наем на дистрибутора Orbico. Извън София CTP продължава да разширява присъствието си и в Пловдив, където управлява производствена база от 11,5 хил. кв. м. Тя е отдадена под наем на германския доставчик на автомобилни части Willie Elbe.
Най-силно въздействие върху пазара на логистични площи през следващата година се очаква да оказват непредвидимостта и волатилността на разходите за строителство, както и покачването на лихвите на финансиране и нормите на капитализация за недвижимите имоти, отбелязват от Forton.