Международният логистичен сектор е изправен пред добри перспективи в обозримо бъдеще, като основни двигатели са електронната търговия и надпреварата за допълнителни складови площи за осигуряване на вериги за доставка на международните компании, пише консултантската компания Savills в глобалната си програма за анализи Impacts за 2022 г.
„Електронната търговия във Великобритания изостава с около пет години от тази в САЩ, а континентална Европа има около пет години изоставане от Великобритания, така че ни очаква много силен растеж занапред. Amazon едва наскоро се установи в Полша и Испания например“, коментира Маркус де Минквиц, ръководител на отдела за индустриални и логистични площи за Европа, Близкия Изток и Африка (ЕМЕА) в Savills.
В последните две години разместването на пластовете заради COVID и настоящата геополитическа криза в Украйна несъмнено изправя компании в цял свят пред проблеми с веригите им за доставка.
„Подсигуряването на снабдителните вериги изисква от компаниите да направят преход от философията „точно навреме“ към стратегия „за всеки случай“ и това означава не само да увеличат наличностите си, а също да скъсят производството си“, отбелязва Кевин Мофид, директор на отдела за индустриални и логистични площи за ЕМЕА в Savills.
Изследване на McKinsey за 2021 г. установи, че 61 на сто от компаниите са увеличили наличностите си от жизненоважни продукти. Това естествено е значителен двигател за усвояването на складови площи в цял свят в последните две години и се очаква тенденцията да продължи. Свободните площи обаче са на рекордно ниски нива и допитването на Savills „Логистични и индустриални имоти“ за 2021 г. установи, че липсата на предлагане и на терени за нови обекти са ключовите предизвикателства пред пазарните участници.
„Необходимостта от допълнителни площи е голяма и дори виждаме как някои офис сгради клас А се разрушават и превръщат в индустриални имоти в САЩ, казва Грег Хийли, ръководител на отдела за индустриални услуги за Северна Америка на Savills. „Сега това се счита за най-добрата употреба на площите“, допълва той.
Заради бавното строителство повечето пазари в света остават с ограничено предлагане в обозримо бъдеще, което подкрепя продължаващия ръст на наемите.
“При такава пропаст между търсенето и предлагането, може да се очаква силен ръст на наемите в цял свят и наемателите вероятно ще се примирят с това“, отбелязва Де Минквиц. „Растящите наеми притесняват наемателите на складове, въпреки че те съставляват малка част от общите им разходи, средно 5%, разходите за транспорт и работна ръка са по-значителни“, допълва той.
Savills очаква натискът върху предлагането да принуди индустрията да се насочи към иновации, което ще доведе до повече многоетажни складове в Европа, особено на най-добрите локации близо до големите градове. Интегрирането на все повече технологии в индустрията също ще бъде от основно значение за предотвратяване на бъдещи предизвикателства пред веригите за доставка.
И несъмнено ще се зададат нови предизвикателства на хоризонта тази година с ускоряващата се инфлация, ескалиращия конфликт в Украйна и подхода на Китай за нулева толерантност, целящ да спре разпространението на COVID. Всичко това вероятно ще предизвика допълнителен хаос във веригите за доставка.
За световния логистичен сектор обаче има малко признаци на разсейване на перфектната буря, казва Мофид. „Дори в дългосрочен план тези насрещни ветрове може да бъдат преодолени с реорганизиране на международните вериги за доставка. Приближаването на производството до дома ще е от полза за индустриалните пазари в развитите страни, а продължаващият ръст на БВП и проникването на електронната търговия в развиващите се страни ще доведат до ръст на търсенето на складове, дори ако производството намалява“, очаква той.
Данните на Savills за миналата година сочат, че 237 млрд. паунда са били инвестирани в логистичния сектор в цял свят, което е ръст с 81 млрд. паунда на годишна база. Освен това усвояването на логистични активи в Европа е било рекордно (с 28% над дългосрочното средно равнище). Същото важи и за САЩ.
В момента свободните логистични площи в Европа са 3,5%, а в САЩ - 4,4%. Savills очаква приходите от онлайн продажби на Стария континент на достигнат 25% от общите разходи през 2025 г. спрямо 15% през 2020 г.