IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пандемията промени всички аспекти на търсенето и предлагането на имоти

Секторът изпрати благодатна година с ръст на търсенето и цените на имотите и все по-голям интерес към новите технологии

11:30 | 19.04.21 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Вторият дом става основен дом

Все повече българи търсят да наемат дългосрочно ваканционен дом извън пределите на големия град заради пандемията, посочи Невена Стоянова, управляващ директор на Luximmo, на дискусията.

Ако клиентите преди са търсели наем на ваканционно жилище за до месец, сега срокът се удължава на 6 месеца, посочи тя. Търсят се големи, просторни имоти, така че семействата да преместят дома си, домашния офис, училището, детската градина в условията на пандемия, каза тя.

Най-търсените региони за наем на луксозен ваканционен имот за втори дом са южното Черноморие, районът около Балчик, както и зимните курорти Банско и Боровец, посочи още Невена Стоянова.

Луксозните наематели и купувачи се бяха отдръпнали от нашите места и тръгнаха по света, но се завърнаха, тъй като пътуват по-малко поради обстоятелствата. Проучванията сред наши клиенти показват, че почти 90% от тях ще продължат с този начин на живот, каза още тя.

Търсенето на имоти в Гърция – традиционна лятна дестинация за българите, не е пресъхнало заради пандемията, макар и да е по-трудно за огледи и сделки. Активност имаше и миналото лято, интересът е огромен, българите традиционно харесват Гърция, посочи Невена Стоянова. Вече се търсят големи домове, защото хората се изнасят с цялата фамилия и живеят там през целия топъл сезон.

Що се отнася до градското строителство, търсенето е за по-големи, по-просторни жилища, с прилежаща тераса или двор, така че всеки член на семейството да има достатъчно пространство, за да върши своите занимания, добави тя.

Енергийна ефективност за по-малко разходи и по-добър климат

Топлоизолацията е като обличането с дрехи. Важна е дебелината, качеството, което постигате с нея, както и коефициентът на топлопреминаване на дограмата. Специалист трябва да пресметне какво трябва да се направи на съответната сграда, коментира по време на дискусията доц. д-р Тодор Недев, управител на Austrotherm Bulgaria.

Топлоизолацията е много важна, защото все по-често говорим за нискоенергийни и пасивни къщи. Пасивната къща пести около 90% от разходите за енергия за отопление през зимата и климатизация през лятото, посочи той. Топлоизолацията дава огромни възможности за пестене на енергия. Държавната регулация върви в тази посока, подчерта още той.

Изолацията отвън на една сграда е основната предпоставка за пестене на енергия при бъдещото ѝ ползване, посочи още Тодор Недев.

Той каза, че в Германия и Австрия всички пасивни къщи минават на специален отчет още от проектирането и утвърждаването на документацията, след това има програми, които подпомагат строежа и поставянето на съответните инсталации, защото е доказано, че те способстват за опазването на околната среда.

Ивайло Рашев, директор на Bosch България, допълни, че промените в нормативната уредба на ниво Европейски съюз (ЕС), които касаят етикетирането на енергопотреблението, поставя предизвикателства пред производителите, защото те ще трябва с нови технологии да създават още по-енергоспестяващи уреди.

Използването на енергоефективни уреди спестява много ресурси. Целта на енергийния етикет е да даде оценка за консумацията на електроенергия и потребителите по-осъзнато да направят своя избор, посочи той.

Допреди реформата на енергийната класификация в ЕС 88% от предлаганите перални са класифицирани с енергиен клас А3+, т.е. продуктите не са ясно диференцирани, коментира Рашев. Преразглеждането на методите, очакванията и нормите на енергийната ефективност цели това да стане по-ясно на потребителите и те да могат да взимат осъзнати решения при покупка, поясни той.

Нормативната уредба сега е такава, че почти няма уреди клас А и много малко уреди клас Б. Целта е най-високоенергийните класове да останат свободни, което поставя предизвикателство пред производителите. Те ще трябва с нови технологии да създадат още по-енергоспестяващи уреди, посочи той.

Новият енергиен етикет е ефективен от 1 март, отнася се до една категория от уредите – перални, перални със сушилни, съдомиялни и хладилници. След 2-3 г. ще се променят енергийните класове и на сушилни, фурни за вграждане.

Друг момент от новата нормативна уредба изисква всеки производител да предоставя пълна информация на крайния потребител за това как да използва уредите по-правилно, по-енергоспестяващо. Така се цели намаляване на използвания ресурс и на периода на използване на самия уред, обясни още Ивайло Рашев.

Има и списък от резервни части, като производителите се задължават да поддържат някои 7 години, а други – до 10 години след последната продажба на уредите. Производителите постоянно променят номенклатурата си, затова целта на тези промени е да се удължи дългосрочността на използване на уреди, които са спрени от производство, каза той.

Tech 21 се провежда със специалната подкрепа на Националната асоциация на строителните предприемачи, агенция за луксозни имоти Luximmo, Застрахователно акционерно дружество „Армеец“, което тази година бележи 25-ия си юбилей, иновативната платформа за инвестиции в недвижими имоти Spotifinance.com, водещия австрийски производител на топло и шумоизолационни материали Austrotherm - Austrotherm Bulgaria, домакински уреди Bosch и студио за интериорен дизайн EXTRAVAGANCE design.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 5 rate down comment 0
melon
преди 3 години
Бля -бля -бля... Ако имаше тоооолкова голям интерес, нямаше да се събират и да кудкудякат толкова :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
ejko
преди 3 години
Брокерите пак са се събрали да се надъхват помежду си... и да ни облъчат с куп лъжи!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още