IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

IPO-то на Airbnb - барометър за пътуванията след пандемията

Компанията се изправя пред нарастваща конкуренция и още не е сигурно дали успешно ще въведе нови продукти

22:17 | 07.12.20 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

В продължение на десетилетия Катрин Блум е помагала на мащабни кинопродукции да си намират локации за снимки в Сан Франциско. В средата на 60-те и години тя е решила да започне да работи по-малко. За да си докарва приходи, през 2010 г. тя се превръща в един от първите домакини на Airbnb, като е отдавала под наем резервната стая и баня в дома си.

Сега обаче, след като пандемията опустоши бизнеса на Airbnb, домакини като Блум понесоха основната тежест, пише FT в свой анализ.

Дори и да иска, настоящите здравни ограничения в Сан Франциско забраняват на Блум и други домакини да отдава помещения в домовете си, ако те са там по същото време. Ако бизнесът не се възстанови в началото на новата година, Катрин Блум се притеснява, че ще бъде принудена да се премести, защото няма да може да плаща ипотеката си. Тя казва, че не е приемала гости от февруари.

Нейният опит илюстрира несигурната ситуация, пред която се изправя Airbnb точно когато се готви да стане публична компания. Като един от емблематичните бизнеси от последното десетилетие решението на компанията да се листне на борсата е важен момент за капиталовите пазари в Америка, особено предвид предпочитанията на много компании от Силициевата долина към частното финансиране.

Всъщност главният изпълнителен директор на компанията Брайън Чески от години избягва борсовия дебют. Промяната в решението му е важен тест за туристическата индустрия предвид бурната година, пред която е изправена в резултат на пандемията, и поради начина, по който пандемията променя потребителските навици. С въвеждането на ваксините инвеститорите се надяват хората да възобновят голяма част от предишните си навици и оценяват доколко блокадите и заплахата за здравето са променили отношението им към пътуванията.

Дори когато Airbnb се опитва да нарисува розова картина на своя бизнес по време на пандемията, компанията трябваше да свие амбициите си, като се фокусира върху основния си бизнес за отдаване под наем, чийто растеж значително се забави. В крайна сметка Airbnb ще разчита на инвеститорите да повярват в бизнеса ѝ във време на криза - процес, чийто резултат може да засегне живота на милиони.

Домакини и жилища

Историята на Airbnb е една от емблематичните в Силициевата долина. През 2007 г. двама от съоснователите на компанията – Браян Чески и Джо Гебиа, купуват надуваеми легла, за да приютят в дома си срещу заплащане посетители на една от големите технически конференции в Сан Франциско. Това поражда идеята за бизнеса.

Компанията има множество затруднения в началото. През 2008 г. обаче е приета в престижната програма Y Combinator в Силициевата долина, като двамата продават 6% от дяловете за финансиране от 20 000 долара.

Бизнесът стартира с проста идея: пътуващите плащат намалени цени, за да останат в резервните спални на местни домакини. Компанията стана нарицателно за т.нар. споделена икономика, която превръща личното имущество в нови източници на доход.

Последна актуализация: 02:21 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още