Принудени да ограничат броя в магазините си и да въведат стриктна дезинфекция, която генерира огромни разходи, наемателите на търговски площи масово се опитват да предоговорят наемните условия – например да постигнат наем, обвързан с оборота, да получат отсрочки за плащания и т.н.
Това повдига въпрос относно дивидентите. Фондовете за инвестиции в имоти трябва да разпределят над 90% от печалбата си, но ако половината от наемателите не плащат наем, а всички предоговарят какво ще плащат в бъдеще, тогава печалбите и изплащанията ще спрат.
Сегментът на първокласните офиси не е толкова засегнат от тези тенденции, но успехът на работата в дома означава, че много големи организации започват да се чудят дали им е нужно толкова много място. Теоретично компаниите могат да намалят изискванията си за офис с 20%, ако офисните работници решат да работят дори един ден в седмицата от дома.
Що се отнася до логистиката, изчислено е, че 40 милиона души в цяла Европа са били засегнати от блокадата. На фона на схемите за подкрепа от правителствата някои работници в сектора установяват, че нямат работно място, на което да се върнат.
Дали рецесията ще засегне логистичния сектор? Досега преминаването към онлайн търговия на дребно изолира този сегмент. Имаше и стабилно търсене на складови площи. Повечето от логистичните фондове за имоти успяха да запазят своите дивиденти, тъй като имаше забележително постоянен приток от приходи от наем.
Сигурност на дивидентите
Има редица причини за увереността, че приходите от дивиденти от първостепенните логистични имоти в Европа са устойчиви. Логистиката е централна за функционирането на всички големи търговци на дребно.
Логистиката е сериозен ангажимент, особено ако компаниите внедряват роботизирани системи в обектите си, което е скъпо. Много компании, например търговецът на дрехи Mango, който има европейски център за дистрибуция в Барселона, предлага план за разширяване на съществуващите си центрове, за да удовлетвори нарастващото търсене.
Онлайн търговията е гладна за пространство. Фондът Prologis Europe казва, че онлайн търговците на дребно използват три пъти повече недвижими имоти от традиционните търговци на дребно. В САЩ е изчислено, че всяко увеличение с 1% на електронната търговия се равнява на два милиона квадратни метра търсене на логистични недвижими имоти.
Covid-19 предизвика шок за производителите и търговците на дребно. Пазарът на инвестиции в имоти е изложен на сериозен натиск по време на тази криза, но засега логистичният сектор изглежда силен. В свят, в който дивидентите се изпаряват, това е своеобразен пазарен джоб, който изглежда способен да поддържа притока на средства към инвеститорите.