Предлагането на индустриални площи продължава да бележи стабилен ръст през първото полугодие на годината. Това показва проучване на Colliers International за пазара на индустриални имоти в София през първите шест месеца на 2019 г.
Предлагането на модерни индустриални и логистични площи се увеличава с 4% и достига 1 006 000 кв.м. Този плавен ръст се наблюдава от 2013 гдина насам.
Нивата на свободните площи остават стабилни - 7%, и продължават да бъдат разпределени в проекти за собствено ползване или второкласни площи. Скок в предлагането се очаква и в Божурище, Нови Хан и Равно поле, където тече процес на активно изграждане на големи логистични бази.
Преобладаващата част от новите проекти са за собствено ползване. Една от най-активните индустрии в това отношение е автомобилната. За първите шест месеца на годината Sensata Technologies започна изграждането на нова производствена и складова сграда в Ботевград. Kostal вече има завод за производство на автомобилни части в Пазарджик. Witte Automotive Bulgaria откри разширението си в Русе. Градът е избран и от Sin Cars за изграждането на високотехнологична фабрика за производство на електрически и хибридни автомобили.
През разглеждания период нетните усвоени площи са 38 800 кв.м. Търсенето в сегмента продължава да бъде движено от логистични оператори, обслужващи сектора на бързооборотните стоки и онлайн търговци. Основните зони в София, които са обект на внимание, са разположени на южната и източната тангента на Околовръстен път и в северната част на града.
Регистриран е и засилен инвестиционен интерес от нови за пазара чуждестранни инвеститори, специализирани в строителството на логистични и индустриални площи. Това се очаква да доведе до увеличаване на активността в сегмента. До края на годината 90 000 кв.м. логистични площи са планирани за завършване.
До края на годината и началото на 2020 г. се очаква засилване на активността на пазара на индустриални и логистични площи поради потенциалното навлизане на нови инвеститори, както и ръст на сделките, сключени на етап „в строеж“ поради липсата на готов спекулативен продукт.
Наемните нива на модерните логистични площи остават без промяна. За клас А те са 4,70 евро /кв.м./ месец, а за клас B - 2,70 евро /кв.м./ месец.
Физическите магазини остават на мода в София, става ясно още от проучването на Colliers International за пазара на търговски имоти в столицата за полугодието на 2019 г. Прогресивното развитие на онлайн търговията в световен мащаб не се е отразило осезаемо на търсенето на модерни търговски имоти в столицата. То достига рекордни стойности на база полугодие от 2015 г. насам. Общият обем усвоени площи за разглеждания период е 21 900 кв.м.
През първото полугодие на 2019 г. предлагането на модерни търговски площи в София e 390 660 кв.м. Незначителният спад на общия обем се дължи на смяната на предназначението на част от площите в Galaxy Trade Center в офисни.
Особено висока активност в откриването на нови магазини е регистрирана при специализираните търговски формати от типа „биг бокс”. След лидерите в това отношение са хранителните вериги Lidl (6), Billa (5), Kaufland (1), дрогерията dm (6) и мебели и стоки за дома JYSK (4). Само за първото полугодие на 2019 г. полската марка Pepco откри 9 обекта в страната. Освен нея на българския пазар навлязоха и други международни марки - Zara Home, Fjällräven, J.Wargas, Steve Madden и Ximivogue.
Обратно на посоката на развитие на търсенето, през разглеждания период предлагането на модерни търговски площи бележи незначителен спад. Причината за него е смяната на предназначението на част от площите в Galaxy Trade Center от търговски в офисни. С това обемът на предлаганите търговски имоти в София за полугодието стана 390 660 кв.м.
Периодът се характеризира и с друг рекорд. Бул. „Витоша“ постигна най-високите си нива на заетост за последните пет години – 99%. Същевременно с това движението на наематели на главната софийска търговска улица е едва 1%. Като цяло този индикатор се характеризира със спад в стойностите от 6% на 3%.
През периода не се наблюдават съществени промени в наемните нива на разглежданите търговски площи, което ще остане валидно и през следващото полугодие.
Преустройството на свободните хипермаркет площи в The Mall, Bulgaria Mall и Paradise Center доведе до по-високи нива на заетост и обогатяване на микса от наематели в тях. С приключването на процеса към края на годината тези проекти ще постигнат по-добро пазарно позициониране и ще предложат нови възможности за разширяване на мрежата от магазини на редица международни и местни търговци. Благоприятното развитие на пазара на модерни търговски площи ще продължи да предизвиква инвеститорски интерес към този сегмент, прогнозират от анализаторската компания.