Друга възможност е осигуряването на подкрепа на частната инициатива за поддържане на териториите, попадащи в „зелени клинове“.
Като възможна алтернатива са предложени и подобряването на микроклимата чрез увеличаване на минималния процент озеленяване в имотите, разположени в „зелените клинове“.
Друг вариант е създаването чрез законодателни промени на подходящ финансов инструмент за придобиване на терените и запазването им като зелени площи.
Зелените коридори в града са общо седем и в исторически план са част от замисъла за София като „град-градина“.
1. Територии по поречието на река Искър, разположени в райони „Искър“, „Младост“ и „Панчарево“, включващи парк на Летище София и парк музей „Врана“, и включени в обхвата на тематичен парк „Искър“;
2. Територии по поречията на реки Кална, Дълбоката и Банишка в райони „Младост“, „Панчарево“ и „Витоша“, включващи проектна територия на „Източен парк“ и парк „Камбаните“, и включени частично в обхвата на тематичен парк „Студентски“;
3. Територии покрай реките Рекмарица, Старата, Сухата и Копаница в райони „Студентски“, „Младост“ и „Витоша“, включващи парк „Въртопо“;
4. Територии покрай реките Слатинска и Драгалевска в райони „Средец“, „Изгрев“, „Лозенец“ и „Витоша“, включващи парк „Борисова градина“, и частично включени в обхвата на тематичен парк „Зелена памет на София“;
5. Територии покрай реките Перловска и Дреновичка в райони „Триадица“ и „Витоша“, включващи „Южен парк“, Ботаническа градина на БАН и резиденция „Бояна“, частично включени в обхвата на тематичен парк „Витошки“;
6. Територии покрай реките Владайска и Докул дере в райони „Възраждане“, „Красно село“, „Витоша“ и „Овча купел“, включващи парк „Възраждане“ и парк „Овча купел“, частично включени в обхвата на тематичен парк „Витошки“;
7. Територии по покрай реките Суходолска и Стубела в райони „Илинден“, „Красна поляна“, „Люлин“ и „Овча купел“, включващи „Западен парк“, и частично включени в обхвата на тематичен парк „Жива вода“.
Основна характеристика на всички описани групи територии е, че са организирани около реки, протичащи от Витоша през София. Анализът извежда като изключително важна необходимостта да бъдат запазени съществуващите течения на повърхностните води като възможност за запазване на естествената природна среда.
Други компоненти на зелената градска система, които изискват предприемане на мерки за устойчиво бъдещо развитие в полза на обществото, са градините в централната градска част, междублоковите пространства, детските площадки и гробищните паркове.
Централната част на града е наситена с градини и скверове, които са „зелени паузи“ в урбанизираната среда.
Гробищните паркове също се включват към зелената система.
До края на 2019 г. е планирано да приключи работата по електронен регистър на зелената система на София, който ще събира актуална информация за поддържаните обекти, видовото разнообразие на растителността в тях, нейното състояние, реализираните дейности по поддържане и изразходвания бюджет.
Според изследователите Столична община притежава голямо богатство от заобикалящи планини. Този важен елемент на околната среда отдавна е било планирано да бъде интегриран в градоустройствените планове – още през 1938 г. от немския архитект Адолф Мусман, който залага идеята гражданите на София да стигат пеша или с велосипед от града чак до планината.
А на свой ред зелените площи да „зареждат“ столицата с чист планински въздух. Тези територии са уникални в градоустройствената практика поради възможността да осигурят чист въздух на града, да съхранят живата връзка между столицата и природата и да запазят контакта на хората с природата.
Изследването отчита и важността на „визуалните коридори“ към планината, които дават възможност за визуален контакт с Витоша. Поради това при последващо изменение на ОУП на Столична община е важно да бъдат прецизирани зоните и да бъдат обследвани визуалните коридори към планината.
Изследването е реализирано от експертен екип към Визия за София и “Енвайрорисърч” ЕООД с целта да събере различни данни за работата по дългосрочната стратегия за развитие на София и крайградските територии с хоризонт 2050 г.
преди 5 години отзад-напред - съгласен съм с това и аз правя същото, където няма възможност използвам градски транспорт, всъщност дори и да има възможност, но да има удобен транспорт пак не използвам автомобила си. Ходил съм пеша на работа (при наличие на автомобил) по 8км при хубаво време. Като гледам обаче съм/сме малцинство в това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Къде са моите лични нападки? Защото ви нарекох "червенушко"? Нали така сте си избрали и името, ако не знаете проверете в интернет какво означава red. Извинявам се ако съм ви засегнал с това. Колкото какво е мозъчна пръдня пак си е ваше мнение. Не съм писал нищо за южния парк и аз съм против той да се застроява, също както и за който и да е друг парк.До колкото виждам заглавието на статията е дали ще ИМА зелени коридори, а не дали да се застрояват, затова коментирах, че е добре да се разгледат приоритетите.Спирането в задръствания, калта от паркиралите по градинки коли, която после става на прах също допринася за лошото качество на въздух. ...и последно изобщо не съм си и помислил, че сме в "една цивилизация" :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Звездичките са господата от малцинствената група около Суходол, дето сече в Западен парк. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Въобще не съм съгласен - тези т.нар. зелени коридори са замислени отдавна и допреди 20 години не бяха и много засегнати. Това, което трябва да се прекрати е корупцията и безразборното строителство - не само във зелените коридори, а и в останалите междублокови пространства. Масово градинки и паркинги бяха превърнати в кооперации.И да - трябва да се строи инфраструктура, за да се понамалят задръстванията.Трябва и да се намалят интервалите на градският транспорт, чиято цена и време да бъдат конкурентна на едно придвижване с автомобил. Това изисква инфраструктура, а не жълта, зелена или синя боя.Свързването на трети метродиаметър след някоя друга година, вероятно ще има видим ефект.Да се развива Северна София. Само приказват за нея, а там сякаш бомба е паднала.Всичко това означава едно - да се работи за София с желание и без подкупи. Зелените коридори искат само едно - да не бъдат застроени. Останалото природата ще си го свърши сама.Е и разбира се - *** да ги бутат в затвора дори за настъпана пръчка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Зелените коридори и състоянието им са много по-голям проблем от паркоместата и булевардите. В момента Южен парк се оказва, че 1/3 е ... частна собственост. Ако там не се направи нищо, щетите ще са непоправими. Булевард могат да ти построят или разширят и след 10 години. Застроят ли парка, пробвай да го правиш пак на парк.Зелените коридори са едно от малкото неща, които ти подобряват въздуха, който дишаш. Ако за теб с по-висок приоритет е паркомястото пред въздуха, явно ни дели една цяла цивилизация.И последно - в момента ние двамата сме еднакво анонимни. Нищо по никакъв начин не гарантира, че ти не се казваш Гаргамел Ристьов. Това, което е от значение е смисъла на поста, не източника кой е. Твоето във този конкретен случай е една мозъчна пръдня. Подхода с инвалидиране на мнение / теза на базата на нападки ad hominem е меко казано смешен и жалък. Прави си сам изводите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Толкова пари са налети в пътища и съпровождаща инфраструктура, а доста по-малко е направено за стимулиране на ходенето пеша, карането на велосипед и използването на градски транспорт, както и за създаването на зелени площи. Време е общината да се фокусира и върху пешеходците и велосипедистите, а не само върху шофьорите. На този етап ни трябват повече стимули хората да използват автомобилите си по-рядко, а не обратното. Така ще се освободят и паркоместа. Казвам го като шофьор.Когато очаквам да няма паркоместа там, където отивам, обикновено избирам да използвам метрото или велосипед, ако е по-наблизо и времето го позволява. Не е казано, че за всяка транспортна нужда трябва да използвам автомобила си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Не съм писал за "офисчета" и "кооперацийки". Не съм и писал и за превръщане на зелени коридори (или каквито и да е паркове, гори и прочие) в паркинги и булеварди. Идеята зад коментара ми е, че СЪЩО е добре да се помисли как всичките коли накацали по тротоари и градинки да могат да паркират някъде и да се движат в по-малко задръствания.Колкото до Фандъкова или тама някой си Здравков аз се представям с името си за разлика от вас, червенушко отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Точно така, най-добре зелените коридори да ги превърнат в паркинги и булеварди и нови кооперации и офисчета...Фандъкова, Здравко Здравков... ти ли си? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години A ще има ли София достатъчно паркоместа и по - адекватна инфраструктура? Точно зилйените коридори ли са проблема? отговор Сигнализирай за неуместен коментар