Причините за скока – в „пакет”
„В миналото Кипър е имал един от най-високите проценти на собственост на жилища, най-вече заради много лесното кредитиране от банките, но с настъпилите след кризата промени възникват нови предизвикателства. Икономиката, а следователно и жилищният пазар, са в преход”, коментира ситуацията по време на дебата в парламента министърът на вътрешните работи Константинос Петридис /в Кипър в неговия портфейл са регулациите, лицензирането, градоустройствените планове и жилищната политика/.
И политиците, и експертите по недвижими имоти и градоустройство изброяват цяла поредица от причини, довели до високите наеми и продължаващото им спираловидно нарастване. Като основна те сочат „азбучен” фактор - голямото увеличение на търсенето на апартаменти под наем в комбинация с недостатъчното им количество като предложение на пазара. Отговорите как и защо се стигна до този дисбаланс се крият в още много причини.
Сегашният ръст на наемите в Кипър води началото си от дълбоката финансова и икономическа криза, в която строителният сектор и пазарът на недвижимости първи бяха ударени и най-силно пострадаха. Заради банковия срив и невъзможността за финансиране на инвеститорите на практика бе преустановено изграждането на нови жилищни сгради и едва 2017 г. може да се смята за година на неговото по-осезаемо възстановяване, е оценката на експерти. Финансовите проблеми пред тях обаче все още затрудняват работата им. Според последните данни на Централната банка на Кипър в края на деветмесечието на 2018 г. необслужваните кредити в строителния сектор достигат 1.578 млрд. евро, което е 28% от всички отпуснати, т.е. компаниите в бранша не обслужват една трета от получените от тях заеми.
Освен това през 2013 г. – шоковата година на кризата, бяха спрени правителствените жилищни програми и планът за отдаване на парцели на концесия за жилищно строителство. Тогава бяха прекратени проектите, осъществявани от Кипърската корпорация за поземлено развитие /Cyprus Land Development Corporation/ - един от главните държавни органи, отговарящи за изпълнението на правителствената жилищна политика, специално в социалната й част, чрез управление и насърчаване на различни схеми в помощ на уязвимите групи от населението. Едва 5 години по-късно, през 2017 г., тя предложи два нови строителни проекта, по които обаче и досега няма развитие. През 2014 г. правителството преустанови и приемането на унифициран жилищен план.
Този принудителен „мъртъв” за строителството период обяснява до голяма степен ограничения обем на нови жилища на пазара днес. А доколкото ги има, проблем е закупуването им.
Новите пречки са заради преструктурирането на банковата система след кризата и новите изисквания към работата на банките след „присъдата” на тройката международни кредитори. Сега финансовите институции в Кипър са много по-предпазливи при отпускането на заеми за покупка на дом за разлика от щедростта им преди 2013 г. Много млади кипърски семейни двойки не могат да си позволят да купят свой апартамент или къща, както беше обичайно в Кипър „преди кризата”, тъй като банките все още не са склонни да дават ипотеки, затова те са принудени да наемат жилище, което пък допълнително увеличава търсенето под наем и съответно повишава цените, изразяват загрижеността си депутати.
В същото време собствениците все по-неохотно дават жилищата си за дългосрочен период, предпочитайки краткосрочните наематели, отчитат новата тенденция експертите. Две групи увеличават търсенето на апартаменти под наем в този сегмент. Броят на студентите в Кипър, включително чуждестранните и особено от Гърция, се е увеличил значително през последните пет години. Търсенето на квартири от тях генерира и покачване на наемите, особено в районите в близост до университетите в Никозия и Лимасол. Макар че няма официални данни, по експертна оценка се смята също така, че голяма част от апартаментите са били изтеглени от традиционния пазар под наем и се предлагат на краткосрочна основа от типа на Airbnb, която се оценява като по-доходна. Парламентът на Кипър започна обсъждането на законови промени, които да регламентират регистрацията и данъчното облагане на тези жилища.