Тенденции сред „основните“ купувачи на луксозни имоти
Купувачите, които биха инвестирали средства между 1 и 4 милиона долара във високия сегмент, представляват 80% от клиентите на пазара на луксозни имоти, и могат да бъдат представени като „основни“ купувачи. В четирите региона, включени в проучването ни – Северна Америка, Европа, Близкия изток и Азия се забелязват две основни тенденции. Първо, клиентите във високия сегмент изразяват силни предпочитания към жилища в градска среда. Второ, подобни клиенти се интересуват силно от архитектурния стил на дома.
Пазарът на луксозни недвижими имоти е изключително динамичен в Близкия изток, като сделките с покупки и продажби продължават да запазват нивата си. Най-активните купувачи в региона търсят жилище в градска среда, което се отличава с много пространство. Съвременните и модерни архитектурни стилове са най-предпочитани от клиентите.
Нивата на продажби на имоти в Азия се доближават до тези в Близкия изток. В този регион обаче има най-голямо несъответствие между търсенето и предлагането на имоти, което забавя продажбите и в резултат клиентите могат да се преориентират към инвестиции на други пазари. Купувачът на луксозни имоти в Азия предпочита градската среда с модерен архитектурен стил.
Изискванията за жилище в Европа кореспондират с тези на световния пазар, но европейците имат интерес къмимоти не само в градска, но и в извънградска среда. Най-търсени са жилищата, обзаведени в традиционен стил, като предпочитанията за общ размер на имота са най-малки от тези в останалите региони.
От финансова гледна точка, броят на клиенти в Северна Америка и Европа, които биха инвестирали между 1 и 1,5 милиона долара в жилище, е голям. Това означава, че в тези региони средните разходи на купувачите достигат около 2,2 милиона долара. В Близкия изток хората разполагат с по-големи бюджети (средно 3,2 милиона долара), като в този регион е висок и процентът на клиенти, които биха вложили в имот 5 милиона долара или дори повече – 31%. Купувачите в Азия също биха отделили суми над 1 милион долара, като средната стойност за инвестиция е общо 2,8 милиона долара.
За мнозина обаче закупуването на жилище не е изцяло емоционален процес, тъй като много клиенти се съсредоточават върху по-практични функции на имота като физическите му характеристики, местоположението му, цялостното му оформление и финансовите печалби, които ще произлязат от инвестицията в него. В световен мащаб, 85% от платежоспособните клиенти считат закупуването на имот за рационален избор, а само 15% го определят като поредното удоволствие.
Много малко покупки са резултат от импулсивни решения, тъй като купувачите на луксозни имоти обикновено са високообразовани и много информирани за състоянието на пазара.
За купувачите в Азия е от голямо значение жилището им да бъде близо до магазин за пазаруване или учебно заведение. За младите семейства в Близкия изток локацията на училището, което посещават децата им, също оказва влияние. Обратно, семействата с по-големи деца в същия регион не придават такова значение на този фактор. В Северна Америка пък значение оказва кварталът, в който се намира имотът, както и средата, създадена от съседите.
Тенденцията, които анализът ни най-ясно очертава, сочи, че платежоспособните клиенти имат специална връзка с жилището си, тъй като една трета от тях (35%) смятат, че недвижимите имоти са най-очевидният показател за добро икономическо състояние. Жилището играе важна роля за утвърждаването на статута на собственика в обществото, както и за личното му удовлетворение. То демонстрира успех не само на личностно ниво, но и сред най-близките.
При тази тенденция също има различия на регионално ниво. Анализът ни сочи, че европейците откриват най-силна връзка между благосъстоянието и недвижимите имоти (44% смятат, че луксозният имот е показател за богатство). Жилището също е основен индикатор за добро финансово състояние в Близкия изток, като 38% потвърждават това твърдение. В този регион обаче луксозните придобивки (бижута, дизайнерски дрехи и аксесоари) също имат голямо значение за високия статут в обществото. В Азия пък индикаторите за успех, които се нареждат като втори по важност, са подходящият социален кръг и качествено образование. Това е доказателство, че азиатският потребител търси нещо различно и ново и то не само като придобивка, а и като изживяване. В Северна Америка също имотите от най-висок клас, придружени със скъпи покупки като бижута, дизайнерски дрехи и аксесоари, са най-важните показатели за богатство.