Купувачите на ваканционни имоти са склонни да заделят по-големи бюджети, за да се сдобият с втори дом на морето. Цените растат умерено, както и обемът от продажби, а българските купувачи имат все по-осезаемо присъствие на пазара, като повечето от тях купуват ваканционни имоти за лично ползване със собствени средства. Това става ясно от проучване на пазара на строително-инвестиционната компания Green Life CityHome.
Засега през 2018 г. средните бюджети за покупка на ваканционен имот у нас са нараснали с близо 15% и приближават 60 хил. евро, става ясно от анализа. Клиентите са склонни да платят по-висока цена в замяна на по-високо качество на продукта с включени допълнителни услуги. Купувачите търсят имоти с добавена стойност, които освен пълноценна почивка им осигуряват и възможност за възвръщаемост на инвестицията, отбелязват от фирмата.
„Изискванията на клиентите вече надхвърлят характеристиките на имота и все повече касаят факторите извън него – заобикаляща среда, допълнителни услуги, достъп и сигурност. Затова голяма част от тях избират затворени комплекси“, пояснява Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life. По думите му най-търсени са апартаментите с една спалня, със средна площ около 55-60 кв.м, а купувачите държат на добрата гледка – към морето или вътрешен двор, както и наличието на тераса.
През 2017 г. цените на ваканционните имоти са се задържали почти без изменения спрямо предходната въпреки нарастващото търсене и покупките още на етап „на зелено“. През този летен сезон ръстът ще е умерен в рамките на 10-15%, отчитат от компанията.
Цените на апартаментите с една спалня в Созопол варират между 50 хил. и 60 хил. евро, а в Поморие такъв тип имоти се предлагат между 30 хил. и 40 хил. евро. „Някои от по-заможните клиенти се насочват към покупка на къща, където цените достигат 180-200 хил. евро. „Тази опция им позволява по-голямо спокойствие и не ги ангажира с целогодишна поддръжка, както обособените отделно стоящи къщи“, уточнява Екатерина Желяпова, търговски директор направление ваканционни имоти на Green Life CityHome.
Обемът на продажбите през 2017 г. бележи ръст от 20% спрямо предходните 2 години, отчитат от компанията. „Очакваме тази година активността отново да бъде висока и сделките с ваканционни имоти да се увеличат с около 10%“, коментира Екатерина Желяпова.
Присъствието на българските купувачи става все осезаемо и има по-голяма тежест на ваканционния пазар, посочват още от компанията. Интересът на родните клиенти се задържа висок, заради което от компанията очакват близо 10% ръст на сделките с българи през тази година.
„За сънародниците ни желанието да имат втори дом не е нещо ново. В съвременния динамичен свят то просто се трансформира от познатите ни в миналото “вили на морето” в инвестицията в жилище в затворен комплекс, където ангажиментът за грижата за имота е оставен на друг, а за собственика остава удоволствието от почивката“, казва Теофил Петров.
Българските клиенти разчитат основно на собствени средства при покупката на ваканционни имоти. Най-често използват спестявания или доходи от работа в чужбина. Единици са случаите, при които сделките се финансират с банков кредит, посочват от Green Life CityHome. „По-голямата част от настоящите собственици купуват единствено за лично ползване. Под 50% от клиентите решават да отдават имота си под наем, като възвръщаемостта на инвестицията достига 5-6% на годишна база“, пояснява Екатерина Желяпова.
Рускоговорещите клиенти запазват добрите си позиции и през този летен сезон. Делът на купувачите от Русия и Украйна не се повлиява от разрастването на българския пазар и представлява над 1/3 от всички клиенти. Те се интересуват основно от класически ваканционни имоти за лично ползване. Част от тях избират жилища от градски тип, тъй като планират трайно установяване в България, отбелязват от строително-инвестиционната компания.
„Руските граждани традиционно избират България за покупка на втори дом, но конкуренцията на страната в международен план не бива да се пренебрегва. При клиентите, които разполагат с по-големи бюджети, изборът се разширява и със страни като Кипър и Испания, където средата е сходна, както и характеристиките на предлаганите имоти, но цените са по-високи“, пояснява Теофил Петров.
За по-малко от две години гражданите от Израел са се превърнали в трети основен пазар за ваканционни имоти у нас. През изминалата година делът им е малко над 10%, като Green Life CityHome прогнозира, че закупените от тях имоти ще се увеличат през 2018 г. „Клиентите от Израел са привлечени от ниските цени на туристическите услуги и след няколко посещения на Черноморието немалка част се превръщат от туристи в купувачи“, коментира Екатерина Желяпова.
преди 6 години И така ... според моите скромни прогнози, които до момента са се увенчали със солиден успех, настана време за преориентиране на инвестициите - от София към морето!В момента имаме последен шанс за супер изгодна инвестиция в курорт - разбира се, офертите трябва да се прецизират и не забравяйте, че все още може да се спазарите добре за цената.За мое съжаление аз съм от София и ще ми е много трудно да менажирам подобна инвестиция, но ще проверя какво предлагат тия фирми за управление на имота през активния сезон.Защо мисля така?Ами, просто България и Европа вече са забравили кризата и иде ред за всякакви покупки и почивки! ;-))Това ще направи доходността доста висока ( по мои начални разчети може да стигне дори 10 % ), а инвестицията печеливша, защото това търсене ще вдигне цената и на самия имот, който да бъде продаден след време.Инвестицията в планински курорт не е за предпочитане, защото там големите хотели предлагат много екстри, на които една малка квартирка не може да бъде конкурентна!Виж, морето е друго - всеки събира парички за почивка лятото. Взима джапанки и бански и търси плажа :-))Е, помислете - аз вече мисля, но още не съм решил! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години дрънци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар