От своя страна, Чехия има значителна преднина с покупки на стойност 1,08 млрд. евро, или 29% от общия обем на страната. Делът на Унгария е 39%, а този на Полша - 8 на сто.
Според доклада чешките инвеститори са допринесли с почти едно на всеки 7 евро от общите инвестиции (13,5% пазарен дял) в шестте страни от ЦИЕ през миналата година. Това е вторият най-голям дял на инвестиции на държава в света след Южна Африка. Размерът на общите инвестиции от 1,77 млрд. евро бележи годишен ръст от 43%.
Трансграничните парични потоци се увеличават, стигайки до 691 млн. евро от 84 млн. евро през предходната година. Свободните пари в съчетание с наличието на високоликвидни активи в изследваните страни мотивираха чешките инвестиционни фондове да реализират покупки, както в столиците на държави от ЦИЕ, така и в регионални градове, особено в Полша.
Словакия пък е другата държава, която има голяма заслуга за размера на трансграничните инвестиции през 2016 г. При нея трансгранични покупки достигат 141 млн. евро и надхвърлят местните повече от три пъти.
Ще се увеличат ли местните инвестиции?
Според Colliers има място за увеличение на инвестициите на местни компании, ако се разгледа цялостното им състояние спрямо БВП. Капитализацията на инвестиционните възможности в столиците и главните градове е на разумни нива, между 7% - 19% от местния БВП. Има голяма вероятност за последващ ръст през 2018 – 2019 г. в резултат на възможностите, създадени от номиналното нарастване на БВП в региона.
Същевременно има шанс да се запази високото съотношение на инвестиции към БВП, което в четири от страните - България, Чехия, Унгария и Полша е било между 1 и 1,8 на сто през 2017 г.
България е най-ликвидният пазар спрямо мащабите си за периода. Инвестициите от местни компании в страната формират една шеста от общата пазарна капитализация на пазара на бизнес имоти в София.
В Унгария и Словакия са най-развити възможностите за достъп до пазара на крайни инвеститори. Там са налице голям брой местни взаимни фондове, които инвестират в бизнес имоти. Подобни фондове обаче липсват на двата най-големи по население пазари в региона, а именно Полша и Румъния.