„Струма“ - критично забавяне
Най-важният обект от последните години – доизграждането на магистрала „Струма“ в участъка през Кресненското дефиле, се бави критично и рискът България да връща парите за цялата магистрала се увеличава. Цялата трябва да е готова до 2022 г., а строителството в изключително тежкия участък още не е започнало.
Вече една година се „дъвче“ вариантът за две еднопосочни пътни отсечки – едната в посока Кулата да е по стария път, който ще се ремонтира, а от Кулата в посока София да се строи чисто нов участък източно от Кресна. Идеен проект има, но не и технически, т.е. избор на изпълнител едва ли ще се осъществи преди края на 2018 – началото на 2019 г. предвид и съпротивата на екоорганизации срещу проекта. Те настояват да се строи изцяло ново трасе източно от Кресна, какъвто е и единият от одобрените от Европейската комисия варианти преди повече от 15 години (единият е за 15-км тунел през дефилето, който страната ни години наред пламенно защитаваше, а преди две години реши, че няма да реализира).
Основният мотив на държавата против изцяло нов участък наземно строителство е тежкият пресечен терен, който ще изисква повече средства и време.
Остават и надеждите някои пътни големи проекти, част от TEN-T мрежата на ЕС, все пак да получат финансиране и по Механизма за свързване на Европа, макар че практиката от финансираните досега проекти показва, че жп секторът и проектите във водния транспорт се ползват с предимство.
С въпросителни около финансирането е и бъдещата магистрала Русе – Велико Търново, на която в момента се избира идеен проект. Надеждите са с евентуалното въвеждане на тол системата от 2019 г. допълнителните постъпления от такси, общият обем на които се очаква да достигне 1 млрд. лева, да се насочи към строителство и поддръжка.