Южноафриканските фондове на лов
Навлизането на южноафриканските фондове за инвестиции в имоти започна първо с NEPI Rockastle, който първоначално договори сделка за столичния The Mall на „Цариградско шосе“. Сделката обаче се провали и фондът накрая купи Сердика център на бул. „Ситняково“ в София заедно с офис комплекса към него. Сделката е на стойност малко над 200 млн. евро.
В края на 2017 г. стана факт и още една сделка на NEPI – рекордна за българския пазар на бизнес имоти като цяло. Фондът придоби мол Paradise Center на бул. „Черни връх“ в София за почти 253 млн. евро. Така NEPI се превърна в лидер на пазара на отдаване на търговски площи под наем с дял от пазара и оборотите между 30 и 40%, което, както се вижда от доклада на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за сделката с Paradise Center, поражда сериозни опасения сред конкуренцията.
Междувременно южноафриканският фонд Hyprop Investments придоби The Mall за 176 млн. евро.
Друг фонд - MAS Real Estate, купи от полската инвестиционна компания Globe Trade Center (GTC) търговските центрове „Галерия“ в Стара Загора и Бургас – едни от малкото успешно работещи извън София.
Сръбски инвеститор - дъшерното дружество на Delta Holding Delta Real Estate, купи половината от недостроения мол Галерия Варна. Инвеститорът ще развива проекта съвместно с българските си партньори Ангел Ангелов и Петър Дудоленски. Проектът ще носи името Delta Planet и се планира да отвори врати през 2018 г. след мащабен ремонт и довършителни работи.
Продължават преговорите за столичния Mall of Sofia на бул. „Александър Стамболийски“ в София. Това е вторият модерен търговски център в България, който нямаше проблеми в развитието си дори и по време на кризата, заради която доста молове приключиха съществуването си. Собственикът – инвестиционната компания Europa Capital, задържа търговския център доста повече от предвидените по-рано пет години, защото нямаше бенчмаркови сделки, на базата на която да се оцени търговският център.
Търговските вериги – експанзията е бурна
След години на затишие и превес на експанзията на модните марки на българския пазар веригите за хранителни стоки поеха към настъпление още от 2015 г. и все по-смело откриват обекти на най-различни пазари в България.
Билла е най-агресивна в стратегията си, като магазините ѝ в страната вече са почти 120. Експанзията на веригата започна с изтеглянето на дискаунтъра Penny Market – друга верига под шапката на REWE, от България заради неуспешно представяне. „Посестримата“ ѝ пое голяма част от обектите на Penny, а навлезе и в ключови молове в София след фалита на Пикадили и Carrefour. Така Билла всъщност спечели най-много от преразпределението на пазара.
Активни в разширяването си на българския пазар са и от Lidl, които от 2016 г. налагат нова концепция на обектите си. Веригата откри и втора логистична база в България – в с. Кабиле край Ямбол.
Кампания по увеличаване на обектите си от 2015 г. води и Т-Маркет, която е част от литовската „Максима Групе“. След като придоби 12 от обектите на Penny и някои от магазините на веригата Европа на Христо Ковачки, който се отказа от този бизнес, компанията се зае да търси и нови пазари, като скоро ще купи и четири магазина на бургаската „Атанас Пламенов – 2016“ ЕООД.
Продължава да отваря нови хипермаркети и веригата Кауфланд. Последният новооткрит обект на компанията е във Варна – четвърти за града, който също е с нова концепция.
преди 6 години вече станахме държава на моловете отговор Сигнализирай за неуместен коментар