Столичният бул. „Витоша“ запазва относително стабилна позиция в класацията на консултантската компания Cushman&Wakefield на най-скъпите търговски улици в света.
По данни на Forton, стратегически партньор на Cushman & Wakefield, средният месечен наем на площи на бул. „Витоша“ остава без промяна на ниво от 46 евро/кв. м. В глобалната класация най-популярната търговска локация в София пада с едно място – от 50-та на 51-ва позиция, през 2017 г.
Интерес към наем на площи на бул. „Витоша“ проявяват марки в средния и достъпния ценови сегмент, ориентирани основно към ежедневната мода. В синхрон с тенденцията за здравословен начин на живот през последните години видимо се разрастват и търговците в категорията здраве и красота.
Улицата е популярна пешеходна зона и е интересна и за отваряне на кафенета, ресторанти и барове, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ във Forton Cushman & Wakefield.
Той прогнозира засилено търсене на площи в следващите месеци, което ще доведе и до ръст на наемите.
Данните в доклада включват 451 търговски улици в света. Лидер по високи наеми за търговците е Пето авеню в Ню Йорк с с 2 355 евро/кв. м. На второ място е Козуей бей в Хонконг с 2 140 евро/кв. м. Трета е Ню Бонд стрийт в Лондон с 1 350 евро/кв. м месечен наем. Това е и най-скъпата търговска улица в Европа.
Следват Виа Монтенаполеоне в Милано с 12,5% ръст на наемите и средни нива от 1 125 евро/кв. м на месец. На пето място е Шанз-Елизе в Париж, където средният наем остава непроменен на ниво от 1 105 евро/кв. м месечно.
Според автора на глобалния доклад на Cushman & Wakefield Дарън Йейтс независимо, че редица търговски улици в света регистрират спад на наемните нива, пазарът остава динамичен в отговор на световните технологични и демографски тенденции.
Водещите локации продължават да са във фокуса на глобалните брандове, които търсят възможности да създадат нови и вълнуващи преживявания за потребителите. По-иновативните сред тях съчетават онлайн с физическото пазаруване в стремежа си да предложат по-цялостно преживяване, допълва Йейтс.
В Европа въпреки Brexit , търговските локации в Лондон остават сред най-желаните от големите модни марки. В подкрепа на това наемните нива на Ню Бонд стрийт се увеличават с 37,5% за една година.
На другия полюс е Париж, където политическата несигурност води до временен спад на интереса от страна на търговците.
В Италия наемните нива като цяло се задържат без промяна. Търсените търговски улици в главни градове като Милано, Торино и Флоренция обаче отбелязват ръст благодарение на популярността си като модни и туристически локации.