Русия е третата най-активна строителна площадка на молове заедно с Полша и Украйна. В Русия например обемът търговски площи в строеж в момента е около 1,9 млн. кв.м. Инвеститорите са привлечени от подобряването на икономическите фундаменти и силните прогнози за продажбите на дребно.
Украйна и Румъния се установяват като развиващи се пазари в региона, които си заслужава да се наблюдават заради прогнозите за рязък ръст на доходите, което се очаква да доведе до увеличение и на потреблението.
Западна Европа – моловете се разширяват
За разлика от Източна Европа, на запад търговските площи масово се реновират и разширяват. Разширенията представляват над една пета от всички проекти в региона в момента, показват данните на CBRE.
Великобритания отново изпреварва Франция и се връща на първото място като най-активен пазар на търговски площи с проекти с обща площ 460 хил. кв.м. Във Франция в строеж са молове с обща площ 409 хил. кв.м. Трета е Франция с 345 хил. кв.м.
По отношение на разширенията и ремонтите най-активният пазар в момента е Ирландия, следвана от Австрия и Великобритания. Във Великобритания обаче е най-големият проект за разширяване на търговски център – White City Shopping Center на Westfield.
Търговските центрове и електронната търговия
Експертите подчертават в доклада си, че електронната търговия продължава да расте рязко, но това изглежда все още не се отразява на строителството на физически търговски центрове, тъй като обемите остават относително стабилни.
В региона на Европа, Близкия изток и Африка се отчита ръст от 62% за последните пет години на онлайн продажбите. Инвеститорите обаче продължават да поглеждат към пазара на търговски площи, който през тази година е един от най-бързо развиващите се, особено в Източна Европа.
Инвеститорите в търговски центрове освен това се съобразяват с очаквания ръст на продажбите на дребно в отделните страни и се насочват към пазари, за които се очаква растеж на търговията.
Електронната търговия освен това все още не е променила из основи стратегията на търговците за развитие на физически магазини, които продължават да генерират основния дял от продажбите им, заключава се в доклада. Ритейлърите по-скоро само адаптират схемите си, за да отговорят на новите очаквания на потребителите.