Въпреки спада при възвръщаемостта веригите за хранителни стоки в Германия продължават да предлагат на инвеститорите в недвижими имоти атрактивни инвестиционни възможности. Това се посочва в доклад за структурата на пазара, изготвен от bulwiengesa за TLG Immobilien AG и цитиран от онлайн изданието property-magazine.eu.
Тенденциите, които са най-важни за оценката на инвестиционните възможности в този сегмент от пазара, са относително постоянното предлагане на площи, като цяло нарастващият оборот, постоянно ниският дял на онлайн оборота и продължаващия процес на концентрация, подчертава се в доклада.
Общата площ на търговските имоти в Германия достига 123,7 млн. кв.м. Това съответства от около 1,5 кв.м на глава от населението, което поставя Германия на четвърто място в Европа.
От тези площи в сектора на бързооборотните стоки са приблизително 35,6 млн. кв.м. Те се увеличават със само 1,8% от 2010 г. насам, т.е. остават относително постоянни през последните години.
Същевременно оборотът на дребно се увеличава с около 13,1% спрямо 2010 г. до 483 млрд. евро през 2016 г.
Делът на оборотите от общата онлайн търговия в Германия достига почти 11%. Онлайн търговията с хранителни стоки обаче е само 1,5%.
Делът на разходите за храни, напитки и тютюневи изделия на домакинствата в Германия от общите потребителски разходи достига 13,7%. Докато делът им от общите разходи на домакинствата леко намалява, стойността им значително се увеличава – от 180 млрд. евро през 2015 г. до 215,2 млрд. евро през 2016 г.
Заради застаряването на населението търговията на дребно в Германия трябва да се промени така, че да отговаря на нуждите на по-възрастните хора. Все повече магазините залагат на по-широки пътеки, по-ниски рафтове, по-големи етикети за продукти и повече места за сядане.
Очаква се и засилване на регионалните различия. Докато населението в гъсто населените райони се очаква да остане стабилно, населението в много селски райони и в районите на Източна Германия се очаква да намалее значително до 2060 г.
Перспективите за развитие са положителни пред почти всички видове бизнес в сектора, с изключение на малките магазини, които са притиснати заради спад на оборотите. Супермаркетите и магазините за органични продукти се оказаха най-големите победители през последните години. Това подчертава желанието на потребителите да харчат повече за по-качествени храни.
Пазарният дял на хипер- и супермаркетите се увеличава съответно с около 25% и 14% от 2007 г. насам, но още не успяват да изпреварят дискаунтърите, които заемат над 45% от пазара.
При операторите на хипермаркетите обаче тече и процес на преструктуриране. От една страна броят на хипермаркетите намалява от 875 през 2014 г. до 851 през 2016 г., а обемът на площите остава относително постоянен.
Малките предприятия в сегмента за търговия на дребно с храни губят забележителна степен на значимост. Техният брой се свива с над 40% от 2007 г. насам. Тази тенденция може да се очаква да продължи през следващите няколко години.
Наемите в търговията с хранителни продукти на дребно се развиват положително от 2000 г. насам и се увеличават общо с 25,5% в Западна Германия и 24,9% в Източна Германия. Важно е да се отбележи обаче, че до 2014 г. ръстът на наемите е постоянно по-силен в Западна Германия, отколкото в Източна Германия. Между 2015 и 2017 г. наемите в Западна Германия остават стабилни, докато наемите в Източна Германия се увеличават от 10,60 евро на кв.м до 11,70 евро на кв.м за същия период.
Поради силния инвеститорски интерес към имотите доходността намалява почти на всички места през последните години. Най-силно се усеща това в Берлин, където доходността пада от 6,4% на 5,1% между 2008 и 2016 г. Най-високо е нивото й в градовете в Източна Германия.
В сравнение с останалите класове активи обаче, независимо от спада, нивото на доходност от търговските площи е доста по-привлекателно за инвеститорите. Стабилността и дългосрочната сигурност са другите привлекателни фактори.