IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Търговия на бързи обороти

2015 г. се оказа преломна за сектора, което доведе и до най-динамичната 2016 г. По всичко личи, че тенденциите се прехвърлиха и в 2017 г.

08:09 | 22.05.17 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Българската верига магазини Piccadilly отвори два обекта на мястото на Carrefour в Grand Mall във Варна и в Paradise Mall в София. Веригата обаче затвори един от най-големите си магазини – този в Sofia Ring Mall на Околовръстното шосе в София, както и обекта в Сердика Център в столицата. На мястото на двата хипермаркета влязоха съответно Lidl в нов формат и Billa.

Веригата така и не успя да реши финансовите си проблеми и от 17 февруари дружеството „Пикадили“ е в процедура по несъстоятелност с начална дата от 2012 г. Брандът съществува все още, тъй като беше прехвърлен на компанията "Селект трейд", която доскоро управляваше доставките за обектите.

Останалите играчи на пазара могат да се похвалят с доста агресивна експанзия на фона на икономическото възстановяване. На първо място е Billa, чиято мрежа достигна 110 открити магазина към края на 2016 г. Разрастването е заради излизането на Penny от пазара, тъй като Billa зае по-голямата част от обектите.

На второ място по експанзия на магазинната мрежа е Lidl, чиито обекти са над 80, следвана от T-market, която отвори още 13 обекта и магазините й са вече 61, като се планират и още. От големите вериги Kaufland и Фантастико също отварят нови обекти.

На пазара се появи и нов играч – АБО Маркет (Агро Био Органик) в Bulgaria Mall в София, който предлага изцяло български стоки. Концепцията му е на „магазин в магазина“ - множество български производители представят продуктите си на цена, която са определили сами, като обединяващото звено е общият обслужващ персонал на хипермаркета.

Модно нашествие

През 2015 г. навлязоха най-много нови брандове най-вече в модния сегмент. През 2016 г. броят нови марки на пазара не е чак толкова впечатляващ, но пък търговските вериги в сегмента на облеклото от среден клас, health&beauty индустрията - дрогерии, оптики, аптеки, био магазини и други, и стоките за дома започнаха масирана експанзия.

Засега брандовете от среден и по-нисък клас се насочват към по-големите градове с около 100 хил. души население. Брандовете от високия сегмент концентрират присъствието си в София. .

През миналата година първи свои обекти/монобрандови магазини в България откриха Forever 21, която вече започна да се разширява, Primigi, Thomas Sabo, Love Moschino, Armani Exchange, Carducci, както и веригата за бързо хранене Hesburger – засега с един обект в Ловеч и планове за още четири други ресторанта.

В сегмента на модата и обувките компании като CCC, H&M, LC Waikiki продължават да растат с нови обекти в цялата страна.

Със събуждането на икономиката и пазара на имоти плавна експанзия започнаха и веригите за стоки за дома – от типа „направи си сам“, мебелни вериги, детски стоки, електроника и т.н.

Единственото изключение е свързаната с фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ) верига за електроника "Техномаркет", която върви към затваряне. От миналата година тя спря да плаща наеми за обектите, собственост на инвестиционната компания „Глориент инвестмънт“, собственост на британския инвестиционен фонд East Bolkan Properties. Инвестиционната компания си потвърди контрола върху обектите, като спечели серия от съдебни дела, а някои от тях вече отдаде и на конкурентни вериги.

"Техномаркет" се изнесе и от други обекти, които не са собственост на „Глориент“ - например в свързания с веригата "Фантастико" Sky City Mall в София, където влезе конкурентът "Зора". Конкурентите на "Техномаркет" като цяло бързо оползотворяват освободените площи.

От мебелните вериги най-активна през миналата година беше датската Jysk, която изгражда и центъра си за региона в държавната индустриална зона в Божурище. През миналата година фирмата увеличи обектите си в България до 11, като отвори магазини във Варна, Асеновград, Пазарджик и Стара Загора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:39 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 0
Веск
преди 7 години
Много интересно бе. В цяла Варна, която реално е един мегаполис от Балчик да речем до устирто на Камчия върви само единия МОЛ, другия крета на загуба и наскоро си смени собственика. Де го виждате този оптимизъм бе? При това помагат клиенти от Добрич и Шумен, които са все пак 9ти и10ти по големина в страната. При това като население и БВП на глава от населението област Варна стои добре на книга поне и е с половината от софийския показател, далеч пред Пловдив, Ст. Загора, Бургас, а пък и споменатите 2 града също не са толкова зле - на книгаааааааа. И пак нищо. Отделно и от по-далечни места хора, руснаци, туристи и едно голямо нищооооооо бе. Нищо. Стига с уйдурмите. И да има някакви пари те са в шепа потребители, които често пътуват и в чужбина например , та там и харчат. Ама ги пере оптимизма някои хора.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 1
V.At.
преди 7 години
Не бих нарекъл изложените факти анализ, но навяват доста странни мисли. Най-малкото, че бъдещето на конкретна верига или марка, независимо коя е, е неясно. Като се вземе предвид и големия брой затварящи или променящи предназначението си малки магазини /поне в центъра на София е така/ нещата за мен са малко озадачаващи, при положение на отчетения ръст на БВП и заплатите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 0
FNM
преди 7 години
Свинята където се докосне, трева не расте. От информацията, изнесена в статията излиза, че и постепенно Техномаркет си отива...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още