Повече сделки, ускоряване на експанзията, битка за пазарни дялове. 2016 г. като че ли беше най-динамичната за търговските вериги в България след кризата и след преломната 2015 г., когато търговията достигна дъното и просто трябваше да започне да се възстановява. Тенденциите по всичко личи, че се прехвърлиха и в 2017 г.
Икономиката на България вече се стабилизира и брутният вътрешен продукт (БВП) се върна към растеж. Това даде увереност на търговците да пристъпят към експанзия в страната, освен че продължават да навлизат и нови брандове.
През 2015 г. ясно се обособиха пазарните лидери и веригите, които залязоха на хоризонта. Това отвори вратата едновременно и за налагане на по-силните играчи и завземането на още пазарен дял, и за навлизане на нови участници на пазара.
През миналата година за първи път от няколко години отвори врати и нов мол и бяха обявени нови проекти – няколко в мултифункционални комплекси, основно в София, и един търговски център в Русе.
И през тази година сегментът на бързооборотните стоки се очертава като най-динамичен предвид плановете за експанзия на веригите лидери. Активни са и ритейлърите в health&beauty индустрията, модните брандове, както и веригите за детски стоки и веригите за стоки за дома и от типа „направи си сам“.
Пазарът на търговски площи
Активността на пазара на търговски площи отразява напълно динамиката при ритейлърите. Хотелите и търговските обекти през миналата година бяха най-предпочитаните активи на инвестиционния пазар, който по оценки на консултантската компания Forton надвишава 290 млн. евро.
Тенденцията се задържа и в началото на тази година. Столичният The Mall беше придобит от южноафриканския инвестиционне фонд NEPI, а инвестиционната компания MAS Real Estate, също листната на борсата в Йоханесбург, както и в Люксембург, купи моловете „Галерия“ на полската инвестиционна компания Globe Trade Center (GTC) в Бургас и Стара Загора.
Сделките са от ключова важност за пазара, защото ще послужат като отправна точка и за други трансакции в сектора. Банката, която пое Grand Mall Варна например, отдавна му търси купувач. Инвестиционният фонд Europa Capital задържа за по-дълго време от предвиденото Mall of Sofia, с който трябваше да се раздели през миналата година.
Миналата година беше първата от доста време, в която отвори врати нов мол - Markovo Tepe Mall в Пловдив.Това обаче не доведе до съществени промени в общия обем на модерните търговски площи в страната.
През тази година се планира да започне строителството на още един нов проект – в Русе: забавеният търговски център, който е част от мултифункционалния комплекс с вече работещата спортна зала. Garanti Koza в София вече започна строителството на мултифункционалния си комплекс в столичния кв. „Младост“, където също се предвижда изграждането на 40 хил. кв.м търговски площи. Предстои старта и на проекта на компанията в „Лагера“ в София.
Без значение колко се засилва активността на инвестиционния пазар обаче, тя се концентрира върху добре представящите се активи. Пазарът на търговски площи си остава поляризиран с открояващи се добре работещи центрове и улици и такива, които имат нужда от препозициониране, било като търговски центрове, било като нещо друго, например офиси.
Веригите за хранителни стоки – пазар на бързи обороти
Най-динамично развиващият се сегмент от пазара през изминалата година бяха веригите за бързооборотни стоки. Разместванията в сектора в един момент доведоха до освобождаване на площи, които не останаха празни за дълго.
Carrefour и Piccadilly сза кратко създадоха най-голям вакуум на пазара, след като сливането им се провали. Първата след няколко години на агония остана без нито един магазин и през миналата година операторът й КБМ България беше обявен в несъстоятелност по искане на кредитори с начална дата 31 октомври 2015 г. Преди това гръцкият й собственик Marinopoulis се споразумя да се слее с конкурента му Sklavenitis заради финансови проблеми. Новата компания реши да не се опитва да възстановява дейността на българското дружество.
преди 7 години Много интересно бе. В цяла Варна, която реално е един мегаполис от Балчик да речем до устирто на Камчия върви само единия МОЛ, другия крета на загуба и наскоро си смени собственика. Де го виждате този оптимизъм бе? При това помагат клиенти от Добрич и Шумен, които са все пак 9ти и10ти по големина в страната. При това като население и БВП на глава от населението област Варна стои добре на книга поне и е с половината от софийския показател, далеч пред Пловдив, Ст. Загора, Бургас, а пък и споменатите 2 града също не са толкова зле - на книгаааааааа. И пак нищо. Отделно и от по-далечни места хора, руснаци, туристи и едно голямо нищооооооо бе. Нищо. Стига с уйдурмите. И да има някакви пари те са в шепа потребители, които често пътуват и в чужбина например , та там и харчат. Ама ги пере оптимизма някои хора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Не бих нарекъл изложените факти анализ, но навяват доста странни мисли. Най-малкото, че бъдещето на конкретна верига или марка, независимо коя е, е неясно. Като се вземе предвид и големия брой затварящи или променящи предназначението си малки магазини /поне в центъра на София е така/ нещата за мен са малко озадачаващи, при положение на отчетения ръст на БВП и заплатите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Свинята където се докосне, трева не расте. От информацията, изнесена в статията излиза, че и постепенно Техномаркет си отива... отговор Сигнализирай за неуместен коментар