Растеж на търговския сектор в Европа
Миналата година е третата поредна с отчетен ръст на потребителските разходи в Европа, отчитат от Colliers. Основен двигател на увеличението е продължителното ниско ниво на инфлацията, както и ръстът на заетостта и възнагражденията, което също спомага за увеличаването на разполагаемия доход на домакинствата.
Високите разходи по обектите не обезкуражават луксозните търговци да предприемат експанзия на водещите пазари в Европа, сред които са Лондон, Париж, Москва, Милано, Берлин и други.
Ръстът на наемните равнища обаче остава неравномерен, като на второстепенните пазари като Братислава и Лисабон се наблюдават и спадове, отчитат експертите.
Новите технологии на фокус
Технологиите засилват ролята си за търговския сектор, а мобилните устройства са основен двигател на промените в последните години. Експанзията на мобилните разплащания ще продължи да насърчава ролята на мобилните устройства в потребителския сектор – тенденция, с която търговците трябва все повече да се съобразяват, за да продължат да увеличават продажбите си.
„Влиянието на електронната търговия все повече дава своето отражение и не е изключено и други държави да претърпят последствията от еволюцията ѝ, както се случи на холандския пазар. Холандия продължава да търси начини да адресира ниската заетост на търговски площи. Очаква се наемите да паднат още, въпреки че в Амстердам, в противоречие на тенденцията на макро ниво, е налице нарастване на търсенето“, коментира Етиен Ван Унен от компанията.
Експертите прогнозират, че през тази година потреблението в Европейския съюз ще нарасне с 2% на годишна база, като частното потребление ще остане основен двигател за развитие на търговския сектор.
През миналата година най-силен ръст на потреблението е отчетен в Люксембург (14%), Румъния (13,3%), Литва (6,7%), Полша (6,4%) и Великобритания (5,5%). Извън ЕС лидери са Сърбия (7,1%) и Турция (4,4%), докато в Русия е отчетен спад от 4,6%.
От европейските градове потреблението нараства най-много в Дъблин. В резултат на това има повишаване на заетостта на търговските площи в града.