Ул. "Блийкър" в Манхатън е виждала и по-добри времена. Наемите по една от водещите търговски улици в Ню Йорк растат с бързи темпове през последните пет години, подкрепяни от активния инвестиционен пазар, бума на туризма и възстановяването на мегаполиса след кризата с Lehman Brothers, пише FT.
В последните месеци обаче търговците от високия сегмент на пазара се изправят пред по-сериозни загуби заради бума на онлайн търговията и все по-високите наеми. Така някои от тях решават да затварят магазини.
Обекти закриха луксозни брандове като Marc Jacobs, Jimmy Choo и Ralph Lauren, които през годините подкрепиха трансформацията на Блийкър от бохемски център до предпочитана дестинация за луксозно пазаруване. Сега обаче между всеки две пресечки се виждат празни магазини.
„Пионерите, които превърнаха тази улица в това, което е, се отдръпват. Това наистина хвърля сянка върху развитието на района. Подобен цикъл не е виждан никога преди“, коментира Фейт Консоло, председател на подразделението за отдаване под наем и продажби в консултантската компания Douglas Elliman.
Подобни тенденции се наблюдават и по други скъпи търговски улици в САЩ, включително в Лос Анджелис и Маями. Търговците на практика се отдръпват от лъскавите имоти заради резкия ръст на наемите – на места с около 50%, през последните пет години.
Отвъд цикъла на пазара на имоти обаче има и структурна промяна, казват анализатори. Онлайн продажбите изместиха фокуса от престижните адреси на търговските улици. Ако преди присъствието на лъскавите улици се считаше за необходимост, някои луксозни брандове преосмислят стратегията и се адаптират към съвременните предпочитания на потребителите. А те все повече предпочитат да пазаруват през интернет.
Факторът Amazon оказва натиск върху маржовете на търговците и те все повече инвестират в собствени електронни платформи, отколкото във физически магазини, коментира Игор Душанивски от компанията за финансов анализ S3 Partners.
На фона на високото потребителско доверие ръстът на продажбите обаче се забавя, допълва изданието. Знаците за слабост накараха някои търговци да започнат да продават имоти, за да се възползват от високите цени в момента.
На Пето авеню в Ню Йорк например делът на празните площи се увеличава от 10% през миналата година до 16%, показват данни на консултантската компания Cushman & Wakefield. Наемите там падат за първи път от рецесията насам и тенденцията се очертава да се задържи, предупреждава компанията.
Празните търговски площи в Сохо се увеличават до 18% от 12% година по-рано, сочат и данни на Jones Lang LaSalle.
Тенденцията не засяга и само престижните търговски улици. Тя е видима и във все повече търговски центрове, тъй като веригите от Sears до Macy’s започнаха да затварят магазини. Анализаторите от Green Street Advisors предупреждават, че „ниският растеж е новото нормално“, а наемите все повече зависят от ръста на приходите на наемателите на фона на разрастването на онлайн търговията.
„Наемите в момента са на нива, които надвишават представянето на продажбите“, казва Спенсър Ливай от CBRE. Силният долар не улеснява ситуацията.
Инвеститорите вече отразяват мрачните настроения в сектора. Акциите на американските търговски компании отчитат спад от 25% спрямо пиковите равнища, достигнати през август 2016 г. За сравнение, средният спад сред публичните компании за имоти достига 11%.
Нервността засяга и непубличните компании за имоти. Все повече от тях търсят начин да продават търговски площи, купени в периода 2007-2011 г., след като се затрудняват да намерят нови наематели.