IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инвестициите в бизнес имоти в България нарастват до 290 млн. евро през 2016 г.

Очакванията са повече чуждестранни инвеститори да стъпят на пазара през тази година заради атрактивната доходност

15:22 | 01.02.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Затова и сделките за площи в строеж ще продължат да формират голяма част от пазара. В момента дори започват преговори за площи, които се очакват през 2018 г., коментира Михаела Лашова.

Според нея до 2020 г. се очаква завършването на около 380 хил. кв.м нови офис площи, докато годишното усвояване достига 120-150 хил. кв.м, т.е. това очаквано предлагане може да бъде усвоено за малко над 2 години.

Индустриални площи

И на този пазар основната тенденция е за предварително наемане заради липсата на достатъчно готови проекти. Почти всички проекти с площи под наем, завършени през годината в София, са запълнени преди получаване на разрешение за ползване.

В момента компанията работи и с няколко нови инвеститора, които имат планове да развият спекулативни логистични проекти. Очакванията са пазарът да продължи да се развива с ускорените си темпове от последните години, т.е. между 30 и 40 хил. кв. м годишно усвояване.

Стремежът на редица бизнеси за експанзия поддържа активен и пазара на парцели, както и строителството по поръчка (build-to-suit). Сред примерите за подобни сделки е бъдещият хъб на DHL в района на Летище София, който ще бъде изграден на терен на „България Ер Мейнтенанс“.

Пазарът на парцели през миналата година също бе активен както в градовете, така и в оформящите се индустриални зони извън тях. Сред по-големите сделки през изминалата година бяха две покупки на парцели с проекти за строителство на офис сгради в София. В страната пазарът бе движен основно от търсенето на земя за производства в областта на леката промишленост и автомобилните части.

Търговски площи

Миналата година беше първата от доста време, в която отвори врати нов мол - Markovo Tepe Mall в Пловдив. Предлагането на площи нараства незначително, а площите в молове са 738 500 кв. м или средно 103 кв. м търговска площ на 1 000 души население.

Нови откривания на големи търговски центрове в близките години не се очакват.

Пазарът остава поляризиран – с открояващи се добре работещи активи и такива, които имат нужда от препозициониране, било като търговски центрове, било като нещо друго, например офиси.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:51 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още