Аутсорсинг – двигателят на офис сегмента
Страната ни затвърждава присъствието си в челото на класациите за най-перспективните дестинации за компаниите от аутсорсинга на бизнес процеси. В най-актуалната такава класация страната ни е на седмо място в глобален мащаб и на второ в Европа.
Ефектите от експанзията на аутсорсинг индустрията се виждат и на пазара на офис площи в София и големите градове. Търсенето идва основно от фирми с такъв профил – и установени, които разширяват операциите си, и новонавлизащи, като заетостта в сектора се увеличава с бързи темпове.
В сравнение с останалите пазари от Югоизточна Европа пазарът на офиси в България е по-развит, което донякъде предполага и успеха и бързата експанзия на аутсорсинг индустрията. Общото предлагане само в София надвишава 1,8 млн. кв. м, а още около 200 хил. кв. м са в строеж.
Продължава да се разгръща и тенденцията, появила се през 2014-2015 г. за наемане на все повече площи в строеж заради недостига на качествени готови офиси. Така новостроящите се сгради, които трябва да бъдат въведени в експлоатация през 2017 г., излизат на пазара с изключително висока запълняемост, заради което не се очаква и пълно преодоляване на дисбалансите между търсене и предлагане.
Свитото предлагане на първокласни офис площи доведе и до плавен ръст на наемните нива, които достигат около и над 13 евро на кв.м в София. Покачващото се търсене в лицето на процъфтяващите IT & BPO сектори и намаленото наличие на качествени офис площи допринесоха и за рекордно висока заетост. По оценки на MBL|CBRE свободните площи към края на третото тримесечие са се свили до 10,8% от съществуващите офис площи.
Засилва се и инвестиционната активност със стартирането на нови, макар и по-малки, проекти в сегмента, включително и в големи мултифункционални проекти с офисна част. Сред тях се открояват двата проекта на турската Гаранти Коза – единият в кв. „Младост“, а другият – срещу „Пирогов“. И двата обаче се бавят заради изискванията на експертния съвет по устройството на територията.
Търговският сегмент – повече динамика
Търговските площи се оказаха най-динамичният сегмент от пазара на бизнес имоти през тази година, като активността като че ли се измести извън София. През тази година беше завършен и въведен в експлоатация и първият мол от няколко години насам - „Марково тепе“ в Пловдив, а два ключови търговски актива – също в Пловдив, смениха собствениците си – Retail Park Plovdiv и Mall of Plovdiv.
Други нови чисто търговски инвестиционни проекти в този сегмент няма. Той достигна определена степен на зрялост в развитието си, т.е. място за нови проекти едва ли може да се намери, а съществуващите трябва да се позиционират, за да оцелеят, дори това да означава, че няма да продължат да съществуват като търговски центрове предвид малкия пазар и трудностите с ликвидността на тези активи.