IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

На строителния фронт нищо ново

Браншът затвърждава зависимостта си от европейските средства и парите от бюджета, а само те не могат да го оттласнат от дъното

08:08 | 06.01.17 г.
<p>
	През 2016 г. обемът на строителната продукция отчете най-ниското си ниво заради забавянето на големите проекти, финансирани с европейски средства. <em>Снимка: Pixabay</em></p>

През 2016 г. обемът на строителната продукция отчете най-ниското си ниво заради забавянето на големите проекти, финансирани с европейски средства. Снимка: Pixabay

Магистрала „Хемус“ - бюджетен приоритет

Съвсем скоро трябва да има избрани изпълнители по три търга за магистрала „Хемус“ - за 10 км от магистралата от Ябланица до Боаза, за препроектиране на трасето до Плевен и от пътен възел „Белокопитово“ почти до Търговище.

Магистралата не успя да получи европейско финансиране, тъй като не е част от международен коридор и няма и достатъчно трафик. Затова строителството й ще се осъществява на етапи с пари от бюджета.

Също с пари от бюджета ще се изгражда и магистралата Русе – Велико Търново, за която се планира да бъде удължена до Свиленград и границата с Турция. В момента се подготвят проектите за отсечката.

България ще трябва да намери финансиране и за тунела под връх Шипка, защото в противен случай ще трябва да връща парите за целия обход на Габрово, който в предишния програмен период се строеше с европейски средства. Трасето не беше довършено заради съдебни спорове и забавени отчуждения. Един от последните му етапи още не е започнал, а плановете са цялото трасе да бъде завършено до края на годината.

Жилищният сектор – пазар на две скорости и саниране

Що се отнася до частните инвестиции в строителството, за такива може да се говори само в големите градове. Най-активни са сегментът на офис площите, жилищата, а в определени региони на страната (най-вече София и Пловдив) и индустриалният сегмент.

Дори и в големите градове обаче темповете на жилищно строителство се очаква да се забавят предвид забавящия се ръст на разрешителните за строеж през последната една година и прогнозите на агенциите за предстоящо балансиране на търсенето и предлагането заради излизането на много нови проекти на пазара.

В малките градове основен източник на инвестиции в строителния сектор си остават държавата и общините – през европейските фондове, общинските капиталови инвестиции, доколкото изобщо ги има, и програмите за саниране на частни, общински и държавни сгради (Националната програма за обновяване на междуфамилни жилищни сгради, „Красива България“, програми за енергийна ефективност, финансирани през програмата „Региони в растеж“ и други).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:24 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още