IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пазарът на търговски площи в България остава стабилен през първото полугодие

Ръст на свободните площи се очаква извън София заради разместването в big box сегмента и откриването на мол "Марково тепе" в Пловдив през есента

13:06 | 22.07.16 г.
<p>
	Тенденции при общия обем търговски площи и дела на свободните площи. <em>Графика: MBL</em></p>

Тенденции при общия обем търговски площи и дела на свободните площи. Графика: MBL

Пазарът на търговски площи в България остава стабилен през първото полугодие с изключение на сегмента на търговските вериги, който се движи по-динамично. За периода отново няма обявени нови проекти, като промени в тази посока се очакват единствено в площите извън София заради предстоящото откриване на мол “Марково тепе” в Пловдив, пише в анализа на консултантката компания MBL|CBRE за пазара на търговски площи.

Oбемът на търговските площи, формиран от търговските центрове, запазва своето ниво от 760 хил. кв.м. към края на второто тримесечие на 2016 г. Ръст на свободните площи се очаква извън София заради освобождаването на помещения от веригата Carrefour, като делът им ще надмине 19%.

Допълнително увеличение се очаква и заради откриването на “Марково тепе”, който ще добави още 18 хил. кв.м  към общите запаси от площи.

В столицата не се наблюдават изменения и делът на празните магазини в моловете остава 13%, отчитат от компанията.

Разпределението на общия запас от модерни търговски площи на 1 000 души население достига средните 107 кв.м, което е едно от най-ниските равнища в Европа, посочват още експертите.

Пазарът на най-големите вериги магазини за хранителни стоки продължава да се размества през разглеждания период. Carrefour вече оперира само 5 обекта, като затварянето на магазини на веригата в някои от най-добрите търговски локации позволи навлизането на други участници.

Въпреки това обаче темповете на експанзия се забавят. През второто тримесечие веригите са открили нови над 8 300 кв.м площи, докато за същия период на 2015 г. достигаха 10 500 кв.м.

Обявеното стартиране на проекта за създаване на първия по рода си български хипермаркет - „АБО маркет“, внася промяна в познатия до момента модел, доминиран от международните вериги на пазара. В основата на концепцията е възможността малки и средни български производители, които не са представени в търговските вериги, да предлагат своите продукти.

Sofia Ring Mall обяви, че подписва договор за отваряне на магазин от веригата Lidl през есента на 2016 г. Това ще бъде първата локация на дискаунтъра в търговски център в столицата.  

Billa запазва водещата си позиция по общ брой на магазини в страната, като планира откриване на още седем обекта до края на годината. През разглеждания период Kaufland стартира изграждането на нов обект в София, който ще добави над 6 хил. кв.м. към общата площ на веригата. 

Що се отнася до водещата търговска улица в София – бул. “Витоша”, най-активни на пазара остават заведенията. Търсенето на площи по търговските улици като цяло се засилва, което води и до ръст на наемите.

Въпреки оптимистичните тенденции обаче, два от водещите модни бранда решиха да се оттеглят от търговските улици и да запазят обектите си в моловете – Karen Millen и Sergio Rossi. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още