Търговски площи
Според компанията пазарът се намира във фаза на стабилно и устойчиво развитие. Усвояването на площи в модерните търговски центрове в София почти запазва нивата си от предходния период – наети и отворени са близо 15 хил. кв.м спрямо 16 370 кв.м през втората половина на 2015 г. Делът на усвоените площи в утвърдените търговски центрове в София с най-активно търсене е средно 4% от общата отдаваема площ.
При търговските центрове в столицата с най-висок процент нови оператори е Serdika Center, следван от Paradise Center и Sofia Ring Mall. Най-новият проект на пазара - Sofia Ring Mall, продължава да привлича нови концепции – доказателство за това е решението на Lidl да открие първи обект в столичен търговски център именно там.
В сегмента на бързооборотните стоки дрогериите отново изместиха хранителните вериги по брой новооткрити обекти. С най-високи резултати по този показател са Lilly (8) и dm (7). Billa откри четири обекта за полугодието, Kaufland и Lidl - по един, а Т-Market придоби 12, с което се нареди на 3-то място по брой магазини в страната.
В „направи си сам“ сегмента активно преструктуриране тече във веригата Prаktiker, която оптимизира търговската си мрежа чрез релокации в собствени помещения и обновяване на концепцията.
Търговските паркове регистрират устойчиви нива на търсене. Retail Park Varna почти изцяло обнови микса си, като към Decathlon, IKEA и Комсед добави веригата за стоки за дома Dominico с първи обект за страната, датската верига за мебели JYSK и магазини за техника и електроника Zora.
Тенденция на стабилизация се наблюдава при търговците в представянето им на главни търговски улици. Движението на наематели по бул.“Витоша“ е намаляло 4 пъти - от 12% на 3% през първите шест месеца на годината. Секторът на заведенията продължава да се развива и за една година бележи 10% ръст и достига дял от 24%.
Останалите главни търговски улици в София следват тенденцията на бул. “Витоша“ - наполовина е спаднало движението на наематели - от 12% на 6%. Предлагането на търговски площи на главните улици в столицата намалява спрямо предходния период - свободните такива в София са в размер на 6%, а на бул. ”Витоша“ – 3%.
През първата половина на 2016 г. предлагането на модерни търговски площи в България е 771 260 кв. м, като 406 660 кв.м са в София. За второ поредно полугодие се наблюдава лек спад в общия обем, в резултат на преустройството на търговски помещения в офисни в определени проекти (ЦУМ и Galeria Plovdiv). Индикаторът наситеност на търговски площи на 1000 души население остава без съществена промяна - за София е 323 кв.м, а за страната - 108 кв.м на 1 000 души.