До края на годината се очакват и сделки с работещи и генериращи доход активи от търговския сегмент. Europa Capital например най-вероятно ще реализира и Mall Sofia след Retail Park Plovdiv заради изтичането на хоризонта на инвестиционния ѝ фонд, който е собственик на търговския център.
Търговските центрове – конкуренцията е ожесточена
Въпреки че според международната консултантска компания Cushman&Wakefield България е сред най-ненаситените с модерни търговски площи държави в Европа, в София, Пловдив и другите градове с по повече от един търговски център се вижда, че обектите се задъхват, защото на практика се борят за едни и същи клиенти.
В София например повечето търговски центрове са концентрирани в южните райони, а разстоянията в града не са чак толкова големи и непреодолими, т.е. групата посетители не е особено разнородна, а е концентрирана в едни и същи райони.
Вече е видимо кои от търговските центрове се наложиха като лидери на пазара и кои изостават. Затова и обектите в позиция на изоставащи силно разчитат на нови концепции и други начини да привличат посетители – със събития, инициативи, промоции, както и разнообразяване на микса от наематели и привличане на повече търговци в сферата на забавленията, а не толкова шопинга.
Единственият нов обект в страната от доста време насам е търговската част на комплекса „Сан Стефано плаза“ с площ от около 7 хил. кв. м. До края на годината се очаква да отвори врати и мола в “Люлин“ Plaza West, чието довършване беше отлагано през последните три години.
Стабилното предлагане на площи и поляризирането на пазара се отразява и на наемите. Наемните нива на първокласните площи в София например от няколко тримесечия отчитат леки до умерени ръстове. Все пак заради насищането на пазара по-резки движения на наемите не се очакват.
Хипермаркетите – консолидация, експанзия, ръстове
През последните няколко години динамиката при веригите за търговия с бързооборотни стоки и от типа „направи си сам“ е изключително сериозна. Няколко ключови играча напуснаха българския пазар, а други изпитват тежки финансови проблеми, което доведе и до разместване на пластовете и увеличаване на оборотите на успешните играчи на пазара.
През последните години от пазара изчезнаха словенските вериги Mercator и Ramstore, белгийската Delhaize и Penny, чийто собственик REWE продължава да оперира в България чрез другата си верига Billa. Други вериги значително намалиха обектите си, сред които Carrefour и Picadilly, както и веригата на Христо Ковачки „Европа“, която затвори повечето си обекти и ги продаде или отдаде под наем.
„Проблемите на Carrefour и Picadilly способстваха за увеличаване на пазарния дял и оборотите на техните конкуренти – Billa, Фантастико, Kaufland и Lidl. Това води до още по – агресивна експанзия на стабилните играчи, които уплътняват незаетите пазарни ниши“, коментира за Investor.bg Христо Асенов от MBL.
Подобно мнение изказва и Росен Генев от Forton. “От една страна останалите играчи на пазара се разширяват активно, като според районите, в които отварят магазини, променят и своите концепции, за да отговорят на очакванията. Същевременно може да очакваме поява на нов участник в този сегмент”, прогнозира той.
Сред веригите, които активно се разширяват в последните месеци, са Billa и Т-Маркет. Billa успешно усвои част от освободените обекти на дискаунтъра Penny, като откри и няколко нови обекта в София и страната. Т-Маркет също наскоро придоби 12 магазина на Penny и като че ли започва експанзия в източните части на България предвид факта, че присъствието на веригата е концентрирано в София и Северозападна България.
Що се отнася до хипермаркетите „направи си сам“, явно раздвижването на пазара на имоти от последните две години и смяната на собствеността на две от водещите вериги – Praktiker и bauMax (в момента homeMax) им се отразяват положително.