IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Търговски площи: Презареждане

Пазарът в България претърпя сериозна трансформация и консолидация заради кризата и проблемите на някои от играчите

08:17 | 06.06.16 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив, Ройтерс</em></p>

Снимка: архив, Ройтерс

Кризата и следкризисният период предизвикаха процес на сериозна трансформация и консолидация на пазара на търговски площи в България. Много от заплануваните проекти така и не се реализираха, а пустеещите терени бяха продадени, за да се изградят други проекти върху тях – най-вече офиси и жилища.

Много проекти, които бяха реализирани въпреки кризата, в крайна сметка затвориха врати и в момента очакват новия си собственик или нов живот под някаква друга форма. Сред тях са молът на открито в Бургас, няколко проекта в Русе и други. Играчите, които успяха да оцелеят при тежките условия на пазара през последните години, преразгледаха концепциите си, за да се адаптират към новите условия и изисквания на наемателите и посетителите. Други прецениха, че по-добрата стратегия за тях е да се оттеглят. Така от България си тръгнаха веригите Merkator, Penny, Praktiker, bauMax и други.

През последните почти две години няма реализирани нови големи проекти в търговския сегмент от пазара на бизнес имоти у нас. От последната вълна търговски центрове непостроен остана само един – Plaza в кв. „Люлин“ в София. Собственикът му обяви наскоро, че най-вероятно ще го довърши до края на годината. Строителство тече и в Пловдив – на търговския център „Марково тепе“.

През последните месеци пазарът явно се стабилизира, макар и проблемните активи да не са малко и реализацията на много от тях да е трудна и да изисква или пълна промяна на концепцията, или промяна на предназначението на имотите. Пазарът стана свидетел на няколко ключови сделки, тръгнаха и мащабни инициативи за препозициониране на някои обекти. Раздвижването като че ли обещава да привлече и други инвеститори на фона на сравнително богатия избор и от работещи и генериращи доход активи, а не само проблемни имоти в търговския сегмент. Основният проблем на инвеститорите си остава обаче генерирането на достатъчно платежоспособно търсене, заради което се изостря и конкуренцията на пазара.

Сделките

Раздвижването на инвестиционния пазар започна през 2014 г., когато опортюнистичният фонд Revetas Capital Advisors придоби първия модерен търговски център в България – City Center Sofia. Компанията започна ремонт на мола и през есента ще го представи под ново име – Park Center.

През същата година няколко по-малки обекта от типа big box смениха не само собственика си, но и предназначението си, след като бяха превърнати в производствени предприятия. Няколко банки придобиха редица търговски активи заради проблем с обслужването на заеми от страна на инвеститорите. Сред тях е търговският център „Парк мол“ в Стара Загора.

През миналата година инвеститорите във веригата болници „Сити клиник“ придобиха мола Galleria във Варна и го превърнаха в лечебно заведение. Пловдивският „Марково тепе“, който се довършва в момента, също смени собственика си, както и един по-малък търговски център във Велико Търново.

През тази година единият от съдружниците в първия мол в Пловдив (Mall Plovdiv) - фондът Avestus Capital Partners, изцяло придоби търговския център от фонда Europa Capital. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) пък предстои да се произнесе по сделката за Retail Park Plovdiv, чийто купувач е „Баумакс България“, собственикът на веригата магазини от типа „направи си сам“ homeMax (бивш bauMax, след като германската компания се оттегли от страната). Praktiker също намери нов собственик в лицето на „Видеолукс“, собственикът на една от двете големи вериги за техника в страната.

Последна актуализация: 16:19 | 13.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още