България е третият най-ненаситен пазар с модерни търговски площи в Европа с 99,7 кв.м на 1 000 души население. Това се посочва в доклад на консултантската компания Cushman&Wakefield за строителството и инвестициите на търговски площи в Европа през 2015 г.
Данните за България са на партньора на Cushman за страната и Македония Forton.
Лидер по най-ненаситен с модерни търговски площи пазар е Сърбия със 71 кв.м на 1 000 души, следвана от Босна и Херцеговина със 74 кв.м. След нас са Турция и Русия със съответно 113,4 и 121,2 кв.м.
На другия полюс е Естония – най-наситеният с модерни търговски площи пазар в Европа, с 608,4 кв.м на 1 000 души, следвана от Словения с 380,1 кв.м и Литва с 319,1 кв.м. Четвърта и пета са Латвия и Хърватия със съответно 315,8 кв.м и 301,2 кв.м.
В България през миналата година няма открити нови търговски центрове. В строителство са над 87 хил. кв.м нови площи, сред които Plaza West в кв. „Люлин“ в София, който трябва да бъде завършен през тази година, и „Галерия Пловдив“, който беше затворен за ремонт. Продължават и строителните дейности по мола „Марково тепе“ в Пловдив, който трябва да отвори врати тази есен.
Консултантската компания отново включва София в списъка с градовете с най-голям потенциал за развитие на търговския сегмент. Наситеността на пазара с модерни търговски площи в столицата ни е по-ниска от средното за Европа и достига 235,5 кв.м на 1 000 души население, а площите в строителство не отговарят на потенциала на града, посочва се в доклада.
Общо 15,5 млрд. евро са инвестирани в шопинг центрове в Европа през втората половина на 2015 г., което представлява ръст от 16,6% на годишна база, показват данните на Cushman.
През втората половина на миналата година в Европа са отворили врати 3,3 млн. кв.м нови търговски площи, с което общият обем достига 156 млн. кв.м. За цялата 2015 г. новооткритите търговски площи в Европа са 4,6 млн. кв.м., което е с 15,8% под нивата от 2014 г. и най-ниският годишен обем в това десетилетие.
Площите са концентрирани в Западна Европа – общо 107 млн. кв.м, което обяснява и засилената строителна активност в Централна и Източна Европа.
Новооткритите площи през 2015 г. в Западна Европа са 1,5 млн. кв.м, като намаляват с 20 на сто на годишна база, достигайки най-ниско ниво от 1987 г. насам. През тази и следващата година в региона се очаква да бъдат завършени нови съответно 2,1 и 1,7 млн. кв.м.
Най-активен западноевропейски пазар през миналата година е била Великобритания с обем на инвестициите от 3,8 млрд. евро. Най-силен ръст на инвестициите е отчетен в държавите от Бенелюкс – почти три пъти на годишна база.
Общият обем търговски площи в Централна и Източна Европа достига 49 млн. кв.м, като през миналата година са завършени 3,1 млн. кв.м – с почти 14% под предходната година и най-нисък обем от 2005 г. насам. За тази и следващата година се очакват съответно 3,7 и 1,6 млн. кв.м нови търговски площи в региона.
Инвестициите в търговски площи в региона достигат 2,5 млрд. евро през второто полугодие, което е с 65% повече на годишна база. Водещ пазар е Полша, която е привлякла почти две трети от инвестициите за периода.
Общо 40% от новооткритите през втората половина на миналата година модерни шопинг площи в Централна и Източна Европа са концентрирани в Анкара и Истанбул, което затвърждава позициите на Турция като водещ пазар в региона. Вторият най-голям пазар е Полша, която е и третият най-активен пазар от гледна точка на строителство след Русия и Турция.
Очаква се строителството на нови търговски площи да се ускори през следващите две години. В момента в процес на строителство в Европа са 9,1 млн. кв.м търговски площи, които ще бъдат завършени през 2016-2017 г.
Франция си възвръща позициите на най-големия пазар на търговски площи в Европа, следвана от Русия, чиито запаси са със само 4% по-малко спрямо френските.
Същевременно строителната активност в Русия остава най-висока, като се очаква през тази и следващата година в страната да бъдат въведени в експлоатация най-много нови търговски площи.
От втората половина на миналата година се наблюдава тенденция и в Централна и Източна Европа да се изграждат мащабни нови проекти.
През втората половина на миналата година една четвърт от новите търговски площи са разширения на съществуващи търговски центрове, като се очаква тази тенденция да се задържи. През 2017 г. делът на разширенията ще достигне 36% от общия обем на новоизградените търговски площи.
преди 8 години Зависи и каква е дефиницията за "модерен търговски център" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години не познаваш психолоигята на българина....Българинът е от Най-******те същества в Европа...комплексар който би умрял от глад..но би отишъл в МОЛ-а за за да се похвали на другия ден...прочети това интервю....ивън темата е , но си струва ;)...........http://webnovinar.com/2016/04/18/%D0%B4%D0%BE%D0%B9%D1%87%D0%B5-%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B5-%D0%BC%D0%B0%D0%BC%D0%BE-%D0%B2-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B5-%D0%BF%D1%8A%D0%BB%D0%BD%D0%BE-%D1%81-%D1%89%D0%B0/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "България остава сред най-ненаситените с модерни търговски площи пазари в Европа "- Малко паметници си имаме, трябват още. Иначе, *** си е тъпо: Който иска оживяване на търговията, да създаде по-платежоспособно търсене, и наличните дори магазини ще рипнат, та ще подскочат. Свито население със свити приходи, колкото и нови молове да му туряш, ще купува според възможностите си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Добре е да има анализ за ефекта върху градската среда, при планиране на Молове, като се черпи опит от най-добрите практики в света.Строенето на МОЛ е нож с две остриета. От една страна улеснява пазаруването с кола, но от друга страна увеличава трафика и фалира магазините намиращи на улицата, като превръща градската среда в пустош.Трябва да има някакъв баланс, като при подобни решения да се взима в много по голяма степен мнението на живеещите в града и специалисти урбанисти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Не ща и да чета такава глупост. Като се наситят, не зная кой ще пазарува и си мисля, че от единия МОЛ продавачките ще пазаруват от другия и - обратно. Е тогава ще стане работата;-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години при толкова молове да е ненаситена!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години при толкова молове да е ненаситена!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години а клиенти откъде? отговор Сигнализирай за неуместен коментар