Институционалните инвеститори се насочват все повече и към търговски аутлети, коментират експерти на конференцията на ICSC за този сегмент от пазара на бизнес имоти, съобщава онлайн изданието propertyeu.info.
Секторът вече не е цел само на големите фондове и оператори, след като през миналата година са се сключили две ключови сделки, както и още една от началото на тази година.
В края на 2015 г. M&G Real Estate придоби аутлет център в южен Уелс от TH Real Estate срещу 115,5 млн. паунда (164 млн. евро). От осемте наддаващи за аутлет центъра половината са били институционални инвеститори.
Във Франция аутлетите Roubaix и Troyes бяха продадени за 200 млн. евро на фонд, управляван от Ares Management. Предишният собственик на аутлетите - Resolution, ги придоби през 2010 г. и ги препозиционира като първокласни активи с наематели – водещи луксозни марки, сред които Hugo Boss, Armani, Superdry и Esprit. Така нетната оперативна печалба на Roubaix се увеличи с 50 на сто, а на Troyes – с 40 на сто.
Ричард Чинг от Cushman&Wakefield посочва, че силно въздействие върху този сегмент от пазара на бизнес имоти се очаква да окаже предстоящата сделка за Wolfsburg в Германия. Повечето от офертите са в унисон с очакванията за първоначална нетна доходност от 5% и въпреки че цената е завишена, според експерта, сделка ще има.
Една от причините за засилването на интереса към аутлетите е ръстът на продажбите им. От глобалната финансова криза насам продажбите на ритейл аутлетите нарастват с по около 10 на сто годишно, а наемите – с около 8 на сто.
Дейниъл Хейдън от CBRE посочва, че инвеститорите вече осъзнават как ритейлърите се адаптират към мултиканалната търговия. Присъствието им вече не е ограничено само до шопинг центровете и търговските улици. Аутлетите са съпоставими с търговските центрове, но са с по-балансирано портфолио от търговци, посочва той.
Аутлетите попадат в групата на т.нар. алтернативен сегмент от пазара на бизнес имоти. Според консултантската компания Savills инвестициите в алтернативни имоти вече са с водеща позиция, а не второстепенна, заради по-високата доходност, която носят.
Данните на консултантската компания показват, че през миналата година обемът на инвестициите в бизнес имоти от алтернативния сегмент е достигнал 25% от всички инвестиции в бизнес имоти в Европа. Предишният пик е отчетен през 2007 г. и е 15%, пише онлайн изданието property-magazine.eu.
Алтернативните активи, сред които са също студентски жилища, болници и клиники, хотели и курорти, са и на по-ниски цени в сравнение с най-предпочитаните първокласни офиси, търговски имоти и индустриални площи.
Друг двигател на търсенето е демографската картина в Европа – застаряващо население, което има нужда от специфични здравни грижи, както и студенти и туристи.
Най-силна е била активността в алтернативния сегмент от пазара във Великобритания. Страната е привлякла близо половината от инвестициите в целия сегмент в Европа. Следват Германия и Швеция със съответно 25% и 13%.