В София работят 9 съвременни търговски центъра. Общата наличност на модерни търговски площи в столицата е близо 419 хил. кв. м, а показателят „отдаваема търговска площ в търговски център” е 345 кв. м на 1000 жители, сочат данни на консултантската компания Colliers за първото полугодие на 2015 г.
В битката за сърцата, времето и парите на посетителите ключовите въпросите са кои са важните фактори за потребителите при избора на мол за посещение и кое е това, което ще отличи даден мол от останалите. Отговорите им търси съвместно проучване на Colliers & GfK „Нагласи към модерните шопинг центрове в София”.
Проучването подхожда към темата от три различни гледни точки – на посетителите, на търговците и на собствениците на молове, като на всички тях са зададени едни и същи въпроси.
Така то разкрива, че при избора на мол за посетителите най-важно е удобството на локацията (за 80% от участниците в проучването), разнообразието на марките (68%) и наличието на кино (66%). За търговците локацията също е важна, както и успешната комуникация с управлението на мола. Собствениците също считат за важни добрите взаимоотношения с наемателите и приятната атмосфера в търговския център.
Общ важен фактор и за трите групи е добрият микс от наематели, става ясно при анализ на областите, в които те се припокриват.
Според посетителите на молове към момента няма нужда от нови марки на пазара. Безспорният фаворит на трите групи участници в проучването е H&M.
Трите най-важни бранда за посетителите, които трябва да присъстват в даден мол, са H&M (57%), Adidas (37%) и Zara (35%). Те са следвани от LC Waikiki, Terranova, Kenvelo, NewYorker и други.
От гледна точка на търговците, за да наемат площ в даден търговски център, в него задължително трябва да присъстват H&M (38%), Zara (32%), Peek and Cloppenburg (19%), Bershka, LC Waikiki, Terranova и други.
Забележително важна за собствениците на молове се оказва марката H&M – 100% от участвалите в проучването са я посочили като задължителна част от микса от наематели. Zara са посочили 94%, NewYorker – 59%, LC Waikiki – 59%, Peek and Cloppenburg – 47%, и други.
Така макар и с известни разлики в подреждането на марките в предпочитанията на трите групи, безспорно изглежда, че модата е основен приоритет.
Основните мотиви за посещение на мол са купуване на подаръци (86%), храна (83%) и облекло (82%).
Какво може да отличи даден мол от другите?
В търсене на конкурентно предимство силно влияние може да окаже акцентът върху маркетинговите дейности – поне това е общото в мненията на трите групи участници. Според търговците и собствениците на молове трябва да се засили рекламата, докато посетителите имат повече и най-различни очаквания, които се отнасят до услугите в мола, наличието на супермаркет, заведения за хранене, близост до метрото, безплатен паркинг, любезен персонал...
Според наемателите комуникацията със собственика на мола е важен фактор, който може да се подобри, а според собствениците това е общата атмосфера в търговския център.
Интересни събития, които биха помогнали за открояването на даден мол, са различни концерти, представления и други прояви. Високо оценени са дегустациите на храна и напитки, игрите и томболите, раздаването на мостри, базарите и фестивалите и музикалните събития.
През първото полугодие усилията на търговските центрове да се отличат един от друг навлязоха в по-зряла фаза, сочат наблюденията на консултантите. През периода се наблюдават размествания на наематели, затваряне на магазини и навлизане на нови марки.
В проучването са взели участие представители на собствениците на 9-те мола в столицата, 85 търговци, обхващащи всички категории, и 700 посетители на възраст 15-55 г. от София.
Профилът на посетителите разкрива, че те са с високо образование и високи доходи (1958 лв. среден доход на домакинство), а 81% имат кола, поради което наличието на безплатен паркинг също е фактор при избора на мол.
37% от посетителите харчат над 700 лв. на година за дрехи, а 31% - за техника. 32% дават над 300 лв. годишно за обувки.
Проучването разкрива и някои любопитни особености в навиците на потребителите. Така например се оказва, че те ходят два пъти по-често на мол, отколкото на кино или канят гости вкъщи.
98% от участниците влизат в интернет средно 9,3 пъти месечно.
Най-посещаваните центрове в София са Сердика Център (42% от посетителите), Paradise Center (38%), The Mall (37%) и Mall of Sofia (36%), сочи още проучването.