Автомобилната индустрия явно се отдръпва от Европа през последните години в отговор на промените в икономиката и търсенето, според нов доклад на консултантската компания Colliers International.
Около три четвърти от новите заводи за автомобили, изградени през последните 5 години, изобщо не се намират в Европа, показват данните на компанията. В момента 36% от новостроящите се съоръжения на европейски компании са в Азия, а 27% - в Северна Америка.
Към 2015 г. на Китай се дължи около 30% от увеличението на продажбите на автомобили по света, което представлява 400% ръст за по-малко от 10 години. Същевременно през същия период в Европа се наблюдава забавяне на ръста на продажбите наполовина - от 43% на 21%.
От тенденцията е засегната най-вече Западна Европа, с изключение на Германия. Най-видими са промените в Италия, Франция и Белгия, както и във Великобритания и Испания.
Автомобилното производство обаче се засилва в Централна и Източна Европа. Словакия, Чехия и Румъния са сред най-бързоразвиващите се пазари. Този растеж е предизвикан в голяма степен от пренасочването на дейност от Западна Европа поради по-ниските разходи за труд, държавна помощ и инфраструктурни подобрения в региона.
„През последните 5 години фокусът на европейските автомобилни компании се измества от Европа, предимно от западната й част, към други световни пазари. Това ще принуди производителите да направят оптимизации и да намалят разходите си чрез реорганизация по веригата на доставки”, коментира Карел Странски, директор корпоративни решения в консултантската компания.
“Пазарите в Централна и Източна Европа и тези в съседство, като например Турция, изглеждат по-добре подготвени да посрещнат структурните промени в търсенето и предлагането. Те ще продължат да привличат инвестиции от автомобилната индустрия поради локацията си и ниските разходи за труд, водещи до ограничаване на производствените разходи и по-добри възможности за обслужване на европейските и други пазари”, допълва той.
Демографските промени, продължаващата урбанизация, споделеното пътуване – всичко това се очаква да доведе до спад в продажбите на автомобили в Европа. Ново търсене ще се генерира основно за еко автомобили в резултат на повишаването на екологичната култура на купувачите и покровителството на европейските законодател, прогнозират от компанията.
На по-зрелите пазари предизвикателствата пред автомобилната индустрия ще се изразяват не толкова в продажбата на коли, колкото в предоставянето на услуги. За началото на тази тенденция говори интересът на някои компании към създаването и развиването на услуги за споделено пътуване - BMW DriveNow, Mercedes Car2Go и Ford GoDrive.


Къде и как да изхвърлим разделно отпадъците си във Варна?
Между 50 и 500 лева: Колко харчим за коледна украса?
Общинските съветници, съдени с Коцев, искат преразглеждане на мерките им за неотклонение
До края на тази година трябва да бъде възложено техническо обследване на Аспаруховия мост
ДПС-НН се срещна с Радев: Този парламент е приключил своя политически живот
БАН през 2025 г.: Овладей енергията на звездите и предскажи гнева на земята
Младите се лъжат, че контролират информацията. Залагат и губят всичко
Blackrock смята, че 2026г ще е година на диференциация
Миран от Фед каза, че инфлацията е близо до целта
ЕС затяга санкциите срещу Беларус след хода на САЩ да привлече Минск
Полицаи получиха "умни" очила за борба с нарушители
ID. Polo - избор от 4 двигателя и цена под 25 000 евро
Audi възражда легенда от 90-те години
Топ 10 на най-бавните коли от 0 до 100 км/ч
Maserati се отказа от 4-цилиндровия си мотор
"Алфа Рисърч": ГЕРБ остават първа политическа с 21%, ИТН няма да влязат в НС
Наднорменото тегло е болест: Има възможности за лечение
В Одрин се оплакват от фалшиви 50 лв., използвани от български туристи
Терзиев: СОС да възложи на Световната банка анализ на "Топлофикация - София"
38-годишен затворник почина в линейката, разследват причините