Същевременно в Централна и Източна Европа общият запас от търговски площи достига 47,4 млн. кв.м към края на 2014 г., като 74% от тях са концентрирани в Русия, Полша и Турция. Най-големият пазар е Русия, следвана от Полша с 9,2 млн. кв.м и Турция с 8,3 млн. кв.м.
През тази и следващата година се очаква в Русия да бъдат завършени нови над 5 млн. кв.м, което превръща страната в най-активната строителна площадка не само в региона, но и в цяла Европа. Следват Турция с малко над 2 млн. кв.м, Полша с малко над 642 хил. кв.м и съседната ни Румъния със 187 хил. кв.м.
През второто полугодие строителната активност в сферата на търговските площи в Централна и Източна Европа се е ускорила с 53% в сравнение с първото полугодие, отчита компанията. През тази година също се очакват засилени темпове на строителство и нови почти 5 млн. кв.м площи да бъдат завършени – 77% от активността в цяла Европа, отбелязва се в доклада.
За 2016 г. обаче се очаква забавяне на строителството на шопинг центрове в региона. Според прогнозата на пазара ще излязат нови 3,5 млн. кв.м площи, което обаче ще представлява 61% от всички новозавършени площи в Европа.
Тримата големи на Изтока
Русия, Турция и Полша се очертават като безапелационни лидери на пазара на търговски площи в Централна и Източна Европа. Завършването на няколко значими проекта, сред които Avia Park и Vegas Crosu City в Москва, изтласкаха Русия на лидерската позиция на общия европейски пазар на търговски площи.
Русия и Турция са с водещи позиции и в строителството в търговския сегмент. В югоизточната ни съседка например се очакват няколко средни по размер проекта, сред които Metrogarden Centre и Özdilek Centre в Истанбул. Мащабно строителство се вихри и в другите основни градове, като активността се насърчава от по-слабата наситеност на пазара в страната в сравнение със средноевропейските стойности и експанзията на водещите световни търговски вериги.
През 2015 г. се очаква само в Москва да бъдат завършени 1,2 млн. кв.м нови търговски площи, а през 2016 г. в Истанбул ще бъдат завършени нови почти 1 млн. кв.м, измежду които се отличават с мащабите си Emaar Square и Akasya Park.
В Полша пък строителната активност в търговския сегмент се прехвърля от столицата към регионалните центрове с около и под 100 хил. жители заради високата наситеност на пазара във Варшава (над 434 кв.м на 1 000 души население). Очакванията са строителството да се ускори през следващите две години.
Същевременно пазарът на търговски площи в Румъния също набира скорост. През втората половина на миналата година в страната са били завършени над 52 хил. кв.м нови площи, а още 187 хил. кв.м са в процес на строителство. Фокусът на инвеститорите е върху средните и големи проекти в страната във водещите градове, но се очаква оживяване на строителството и в по-малките регионални центрове.
Инвестициите
През 2014 г. инвестициите в търговски центрове в Европа достигат 21,1 млрд. евро, отчитат от компанията. Най-голям дял от инвестициите – над една трета, е привлякла Великобритания, но недостигът на първокласни активи в Западна Европа принуждава все повече инвеститори да търсят на изток и в подценените пазари.
Само в Западна Европа обемът на инвестициите в шопинг центрове се е увеличил до 9,9 млрд. евро през второто полугодие, а за цялата година достига 19,6 млрд. евро.
Испания се очертава като „най-горещия“ пазар на търговски площи в Европа в момента – обемът на инвестициите през миналата година е нараснал с впечатляващите 264% до 2,1 млрд. евро, от които 1,5 млрд. евро са инвестирани през втората половина на годината.
Франция също се откроява със силно представяне на инвестиционния фронт с общ обем от 2,8 млрд. евро за миналата година.
В Централна и Източна Европа обемът на инвестициите в търговски площи е намалял с почти 46% на годишна база към края на 2014 г., като обяснението е ограничаването на активността в Източна Европа заради кризата в Украйна и геополитическото напрежение. Спадът обаче се компенсира заради оживлението в централноевропейските страни, а топ пазарите са Полша и Чехия.
преди 9 години Брокерчета пийте си хапчетата и по-спокойно, бетон ще има за всички :) и все повече ще става, ама няма кой да го купува :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Брокерчета пийте силни успокоителни и чекайте новио балон 2054 г.Белким имате събрана мазнинка от папането до 2009 ,Разни Пундита,Скептико-оптимисти зелени хуци и прочие офисна *** да го д*ухате бай ви Ваньо 5.Дето ни купува ни продава ама мрази най-веке лъжците и манипулатьори и други рибари.Шарани нема веке.СмЕх за залата.ДВПМЛБЦ !!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години 2 300 000 са работещите в България. Ако вземем че БВП е 82 милиарда лева, то БВП на зает е 35 650 лева. Значи средната заплата трябва да е най-малко на наполовина на това, тоест 17 800 лева. А минималната заплата трябва да е 28% от БВП на зает, като в Германия, тоест 10 000 лева. Почасово минимално заплащане трябва да е 5 лева на час. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години 2 300 000 са работещите в България. Ако вземем че БВП е 82 милиарда долара, то БВП на зает е 35 650 лева. Значи средната заплата трябва да е най-малко на наполовина на това, тоест 17 800 лева. А минималната заплата трябва да е 28% от БВП на зает, като в Германия, тоест 10 000 лева. Почасово минимално заплащане трябва да е 5 лева на час. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А какви са причините за това? Нещо не се споменават в анализа.Може би е неудобно да се каже, че търговските площи у нас не са особено привлекателни, защото потреблението у нас е ниско, то няма и какво да е заради дългогодишния нисък жизнен стандарт у нас. Няма потребление, съответно няма търсене, съответно и търговските площи са неатрактивни. Отделно, у нас ДДС-то е високо, за храната е 20%, а навсякъде в ЕС храната се облага с по-ниско ДДС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар