Великобритания остава най-предпочитаната дестинация за инвестиции в бизнес имоти в Европа, пише в последния си доклад за плановете на инвеститорите консултантската компания CBRE.
През 2014 г. Великобритания е привлякла 31% от инвестициите в бизнес имоти в Европа, показват данните на компанията. Прогнозите са, че тенденцията няма да се промени през тази година.
Второто място си поделят Германия и Испания с по 15%, трета е Франция с 10% и четвърта – Италия с 6%, като последните две страни са привлекли значително повече инвестиции в сравнение с 2013 г.
По отношение на градовете шампион е Лондон (30%), следван от Мадрид (14%), а трети е Париж (10%). Водещите градове в Германия са привлекли 15 на сто от инвестициите, като само в Берлин делът им достига 6 на сто.
През 2014 г. най-значителната промяна на пазара на бизнес имоти в Европа е силният ръст на инвестициите в Испания, който се очаква да продължи, пише в доклада.
Същевременно се забелязва и нарастване на интереса към други държави в Европа, включително и към Централна и Източна Европа и Югоизточна Европа. Икономическата криза в Русия е допълнителен фактор, който насочва инвеститорите към държавите от региона, като най-предпочитаните пазари остават Чехия и Полша. Активността обаче бавно се разширява и към други страни, най-вече Румъния.
Офисите остават предпочитаният сегмент за инвестиции в бизнес имоти в Европа, като през миналата година са привлекли 45% от инвестициите. През тази година се очаква офис площите да привлекат 44% от инвестициите. Следват логистичните площи, които през миналата година са привлекли 6 на сто от инвестициите, но тази година се очаква делът им да достигне 17%.
Третото място е за индустриалните имоти, а търговските площи са едва на четвърта позиция, следвани от магазините по водещите търговски улици, търговските складове, жилищните имоти и хотелите.
Въпреки че привличат малък дял инвестиции, алтернативните активи привличат все по-голямо внимание. Най-предпочитаната алтернативна инвестиция е дълг, свързан със сектора на имотите (34 на сто от инвестициите в алтернативни активи). В дълг през 2012 г. бяха инвестирани 10 млрд. евро, докато през 2013 г. обемът се увеличи до 21 млрд. евро, а през 2014 г. – 49 млрд. евро, отчитат от компанията.
Втори по предпочитание са хотелите и другите имоти, свързани с туристическата индустрия, почивката и забавлението, а трети – сградите за настаняване на студенти.
Като основни заплахи пред пазара на бизнес имоти в Европа се посочват кризата в Русия и конфликтът в Украйна, бавното възстановяване на еврозоната от кризата, както и напрежението около Гърция.