Наемни равнища и инвестиции
Ниското ниво на незаетост и стабилното търсене доведоха до ръст от 10% на годишна база на наемите на най-предпочитания тип търговски обекти – на партер, с широка витрина и площи от 100-150 кв. м. Така наемните равнища вече достигат до 44 евро на кв.м месечно.
„Не смятам, че този растеж е гарантиран за всички имоти. Но със сигурност големите и добре разположени помещения ще се радват на силен интерес от водещите търговци в следващите 12 до 24 месеца“, прогнозира Росен Генев.
От една страна, атрактивните за големите търговци помещения са малко и обикновено са заети. От друга, по-високите наеми трябва да бъдат приети и от търговците, които на този етап не са готови да платят всяка цена, особено предвид наличието на възможности в добре работещи търговски центрове. Не на последно място сделките с по-големи площи предполагат развитие на магазин на етажи, а често и съществени инвестиции.
Същевременно инвестиционният пазар за магазини на главни търговски улици в България е неразвит в сравнение с пазарите за другите видове бизнес имоти като търговски центрове или офис сгради. Малкият размер на отделните активи ограничава интереса за покупка до местни инвеститори, но от друга страна - прави пазара достъпен за относително широк кръг купувачи.
Все пак от началото на годината се наблюдава засилване на интереса, което създава натиск за ръст на цените и ограничава възможностите за постигане на нива на доходност, каквито се наблюдават при офис имотите и търговските центрове.
Търсене
Въпреки че търсенето на недвижими имоти в района е традиционно силно, няколко временни и някои постоянно действащи фактори възпрепятстват до момента по-широкото разгръщане на организираната търговия на дребно.
Постоянно действащ фактор е ограниченото предлагане на имоти, които да съответстват на изискванията на големите марки за размер, витрина, местоположение и търговски условия. Като постоянен фактор може да се разглежда и липсата на ясен план със срокове и инвестиции за подобряване на публичните пространства, транспорта и паркирането в центъра на София.
Сред временните фактори са продължилите няколко години строителни работи по метрото, превръщането на булеварда в пешеходна зона и поетапната му реконструкция. Това съвпадна с кризата и свиването на потреблението заради кризата и бум в строителството на търговски центрове в София, които привлякоха потребителите със значително разнообразие, наличие на популярни марки в средния ценови сегмент, по-добра транспортна достъпност и възможности за паркиране.
Точно заради кризата и отлива на наематели и човекопоток имиджът на булеварда пострада, но това започва да се променя. Очакваното затишие в строителството на молове също се очаква да върне интереса към търговската улица.
преди 10 години Според мен в момента Витошка е единствено цел за тълпите от нелегални имигранти от Близкия Изток, който се мотаят на големи групи в района и в този на Централна гара, обикновено търсейки работа за да съберат пари за билет за Западна Европа. Нищо, тъкмо ще се обогати софийския геном малко, пък и и току виж ще се намерят купувачи на хилядите празни апартаменти в региона. отговор Сигнализирай за неуместен коментар