Очакванията са, че темповете на ръст на пазарите на търговски площи ще се забавят след експанзията през последното десетилетие.
Строителната активност в глобален мащаб беше значителна през 2012 и 2013 г. На пазарите, наблюдавани от Cushman & Wakefield, са излезли над 1 650 търговски центъра с брутна отдаваема площ от близо 64 млн. кв. м. Основен двигател на активността бяха САЩ, Русия, Бразилия, Мексико и Индия. Очаква се тези държави да останат лидери по отношение на строителството на търговски площи през 2015-2016 г.
Общият запас от търговски площи в 51 държави, които Cushman & Wakefield наблюдава, е приблизително 924,5 млн. кв. м брутна отдаваема площ при почти 47 хил. търговски центъра. Най-големият пазар остава САЩ – почти 67% от общата брутна отдаваема площ (над 618 млн. кв. м). Второто място е за Европа със 153,8 млн. кв. м, следвана от Азия с 83,9 млн. кв. м.
До края на годината се очаква да бъдат построени 1 134 нови шопинг центъра в глобален план с брутна отдаваема площ от 38,3 млн. кв. м. По брой проекти лидер е Америка, но по брутна отдаваема площ номер 1 в света е Азия.
През следващите три години на пазара ще излязат над 1 880 търговски центъра с брутна отдаваема площ от приблизително 79,5 млн. кв. м. До 2016 г. Азия ще е регионът с най-активно строителство, като строителната активност е концентрирана в Китай и Индия.
Като цяло инвестиционната активност в сектора на имотите се засили през 2013 г., като най-силни ръстове отбелязват развитите пазари, докато на нововъзникващите, като Бразилия и Китай, бяха отбелязани спадове.
Според Real Capital Analytics глобалните трансакции възлизат на близо 40 млрд. долара през първото тримесечие на 2014 г., което представлява ръст от 42% на годишна база. Основен двигател на растежа в глобален мащаб е САЩ.
Инвестициите в търговски площи в Европа също се засилиха през 2013 г. и тенденцията се очаква да продължи и през 2014 г. Строителната активност на Стария континент също се ускори през втората половина на 2013 г. В строеж са били търговски центрове с брутна отдаваема площ 3,6 млн. кв. м – двойно повече спрямо първото полугодие.
Основен двигател на активността е регионът на Централна и Източна Европа, където са разположени 69% от всички площи, които са излезли на пазара през миналата година. Регионът остава „гореща точка“ за строителството - 66% от търговските площи, които се очаква да бъдат завършени през 2014 и 2015 г., се намират в Централна и Източна Европа.
Водещи дестинации за инвеститорите са Русия, Турция, Франция, Украйна, Италия, Полша и Германия.